Wie was Jan Hagel?

Oftewel: waar komt de naam van deze overheerlijke koekjes vandaan? Zijn ze misschien uitgevonden door een bakker die zo heette? Of verwijst hagel naar de witte suikerkorrels? (als in het weerfenomeen hagel) Maar waarom dan die Jan ervoor?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
1.7K

Het beste antwoord

Jan Hagel is een typisch Nederlands soort koekje.

Het is een klein rechthoekig koekje van speculaas met daarop grove suiker en amandelschaafsel.

Jan Hagel was in de Tweede Wereldoorlog ook een scheldnaam voor Landwachters, die waren namelijk bewapend met jachtgeweren.

Het janhagel is een scheldnaam voor het gewone volk, veelvuldig gebezigd door Markies de Canteclaer in de Bommelsaga. Ook kapitein Haddock uit "de avonturen van Kuifje" mocht dit woord graag in de mond nemen.

De term "Janhagel" bestond al in de 17e eeuw en had waarschijnlijk betrekking op wat we nu "opgefokt" gedrag zouden noemen, van zeelieden.[1