Waarom kan je voor bijvoorbeeld mayonaise wel rauwe eieren gebruiken en dus ook eten??

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
9.2K

Het beste antwoord

Salmonella zich goed kan vermeerderen in voedsel, zeker bij kamertemperatuur of iets hoger, moet voedsel dat bereid is met risicoproducten (vlees, eieren) altijd gekoeld bewaard worden. Een zelfgemaakte mayonaise kan op het moment van bereiden enkele salmonellabacteriën (uit een besmet ei) bevatten die niet schadelijk hoeven te zijn, als de mayonaise echter is verwerkt in een salade die enkele uren op een buffet bij kamertemperatuur heeft gestaan, kan het inmiddels een ware ‘bacteriebom’ geworden zijn. Hetzelfde geldt voor bijvoorbeeld een bavarois of een broodje filet américain.
Bronnen:
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Super! Dank je wel! Dus zolang je het koel houdt is er niks aan de hand?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Inderdaad, en het natuurlijk niet te lang bewaart. Ténzij je onder een risicogroep valt. Als gemiddeld gezond persoon is dat heel kleine risico van voedselvergiftiging nog wel aanvaardbaar. Maar heb je bijvoorbeeld een sterk verminderde weerstand of ben je zwanger, dan is ook dat kleine risico te groot.

Andere antwoorden (1)

Als eieren heel vers zijn, kun je ze altijd wel rauw eten.
Net als dat je rauwe vis kunt eten, of rauw vlees (biefstuk, filet americain)