Wat is 'gezonder', synthetische of natuurlijke vitaminen?

hebben jullie hiermee ervaring of weet je meer?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Het beste antwoord

Er bestaan verschillen in de absorptie van de natuurlijke of synthetische vorm van vitamines. Zo wordt de synthetische vorm van vitamine D, B5, B6, foliumzuur en vitamine B12 beter opgenomen in het lichaam dan de natuurlijke vorm. Daarentegen wordt vitamine E weer beter in de natuurlijke vorm opgenomen in het lichaam. Voor de overige vitamines zoals vitamine C is er weinig tot geen verschil.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
danmkje voor je antwoord, heb je ook een bron?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Vitamine-info.nl.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
interessante site, +1
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nog een kleine toevoeging. Je hebt vaak ook nog verschillende synthetische vormen met een verschillende biologische beschikbaarheid. Om het allemaal nog complexer te maken. ;-)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Heel goed! +1

Andere antwoorden (1)

Het verschil tussen natuurlijk en synthetisch kan als volgt worden aangegeven. Natuurlijke vitamines zijn stoffen die in de natuur zijn ontstaan en als zodanig voorkomen. Deze stoffen kunnen van plantaardige of dierlijke oorsprong zijn. Synthetische vitamines zijn stoffen die in een laboratorium zijn gemaakt. Hoewel de winning van vitamines verschillend kan zijn, hoeft dit geen invloed te hebben op hun werking, mits ze dezelfde opbouw en moleculaire structuur hebben (ook de 3 dimensionale structuur). Wanneer synthetisch gefabriceerde vitamines natuuridentiek zijn (zelfde chemische formule en 3-D structuur), kan het lichaam niet onderscheiden of de vitamine in kwestie uit een plant of dier is gewonnen of in een laboratorium vervaardigd is. Vitamine E vormt een van de uitzonderingen. Het in het laboratorium vervaardigde dl-alpha-tocoferol (vitamine E) verschilt in chemische opbouw licht van de plantaardige vitamine E (d-alpha-tocoferol). De plantaardige vitamine E wordt beter door het lichaam opgenomen en heeft een grotere antioxidatieve werking
fremar
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Klopt, er is onderscheid tussen de verschillende vitamines. +1