bevat vissaus zout?

Ik kook graag Aziatisch. Dan gebruik ik vissaus in plaats van keuken zout. Nou is teveel (keuken) zout binnenkrijgen ongezond. Zit dit ook in de vissaus of smaakt dat om een andere reden zout?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
6.3K

Het beste antwoord

Heb het hier liggen.

Er staat bij de ingredienten dat het voor 20% uit zout bestaat.

Toegevoegd na 2 minuten:
Dus 77% Anjovis, 20% zout en 3% suiker.

Toegevoegd na 5 minuten:
Het gaat dan om de 1e fles uit dit rijtje.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
dank je wel

Andere antwoorden (3)

Als je sojasaus bedoelt: Ja, daar zit zout in.

Als je die van Kikkoman neemt, kun je ook met minder of ik dacht zelfs zonder zout kopen. Vandaar dat ik er vanuit ga dat 'normale' sojasaus zout bevat, anders zouden ze de andere variaties niet aanbieden lijkt mij.

Toegevoegd na 3 minuten:
Bron toegevoegd
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Vissen zijn andere dingen dan sojabonen....
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Vissaus kun je anders op 2 manieren opvatten, saus van vis of voor vis en aangezien sojasaus voornamelijk in combinatie met vis wordt gegeten.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Vissaus zal waarschijnlijk nam pla zijn.
Ik vrees van wel:

Wat is het?
Het vocht van visjes (ansjovis of andere kleine visjes) dat door middel van maandenlang zouten en fermenteren in de zon uit de vis wordt onttrokken. Nam pla in het Thais betekent letterlijk “water van de vis”. De ingrediënten zouden dus niets anders moeten zijn dan: vis, zout en een klein beetje suiker.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja. Vissaus wordt gemaakt door visjes, zoals bijvoorbeeld ansjovis, in te leggen in zout, en op elkaar gepakt in vaten enkele maanden afgedekt te laten fermenteren. Het vrijgekomen vocht wordt gezeefd en als vissaus gebotteld.

Vissaus werd al door de Romeinen gebruikt. Deze vissaus werd “garum”of “liquamen” genoemd. De saus werd gemaakt door verse vis met zout water en kruiden te marineren en deze zo lang in de marinade te houden tot de vis volledig was vergaan.

Vissauzen zijn er in vele soorten. Ze worden gemaakt van rauwe vis of gedroogde vis, garnalen of krabbetjes die in de zon worden gefermenteerd. De Aziatische keuken maakt veel gebruik van vissaus. Men gebruikt de vissaus als smaakmaker en de saus geeft een hartig aroma aan vele gerechten.
De Zuidoost Aziatische keuken verwerkt in de vissaus ansjovis. De saus geeft hiermee een zoute smaak aan de gerechten. Vietnamese vissaus wordt “nýớc mắm” genoemd. Thaise vissaus wordt “nam pla” genoemd en Chinese vissaus wordt verkocht als “yu lu”. De Indonesische keuken maakt meer gebruik van vissaus in pastavorm, de zogenaamde “trassi”.
Thaise vissaus is sterker van smaak dan de Chinese of Vietnamese. In Nederland wordt vooral de Thaise “nam pla” verkocht.
Er zijn lichte en donkere vissauzen. De donkere vissauzen zijn de betere.
Amadea