Allebei ongezond. Ik denk dat een Big Mac nóg ongezonder is. Daar zitten zo'n 750 calorieën in (!)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ah oké. Nou ja, dat vind ik ook veel. 4 bigmacs en je hebt je hele dag energie ook weer gehad. Haha
Bedoel je de hambugers van de Mac zelf? Dat zal ongeveer hetzelfde zijn, omdat een bigmac gewoon een dubbele hamburger is.
Maar 'gezond' is het allebei niet!

Als je zelf hamburgers klaarmaakt ligt het maar net aan het soort vlees en de bereidingswijze hoe gezond/ongezond je hamburgers worden.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Maakt allemaal niks uit.
Als je af en toe een keer bij de mc donalds komt.
Je moet er geen gewoonte van maken om je maag te vullen.
Maar als tussendoortje,eens in de zoveel tijd.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Big Mac heeft 500 calorien en zo"n hamburger 200 ps volgensmij
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als je zelf twee hamburgers van de slager bakt zijn deze minder ongezond dan één big mac.
jc54
13 jaar geleden
Een Big Mac is 495 kcal en 25 gram vet, waarvan 10 gram verzadigd.

Een hamburger is 255 kcal en 9 gram vet, waarvan 3 gram verzadigd.

Twee hamburgers is dus maar heel weinig meer kcal, maar wel minder vet. Per saldo zou ik zeggen dat twee hamburgers gezonder is.
bamibal
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
+ overiges denk ik dat een bamibal nog gezonder is
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ja, en ook veel lekkerderder
Dat ligt eraan wat je er op doet.
Als je zelf een hamburger maakt op een volkoren broodje en een mager vleesproduct o.i.d. met verse sla, uitjes en tomaat (en weinig saus) dan is de zelfgemaakte stukken gezonder dan een plastic hamburger van de Mac.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Twee gewone broodjes hamburger zijn gezonder dan een big Mac. Laat me het uitleggen. Een big Mac is bijna 500 kcal. en twee gewone broodjes hamburger ongeveer hetzelfde. Ook de hoeveelheden vet, eiwit en vezels maakt nauwelijks uit, dus qua voedingswaarde zijn beide porties zo goed als gelijkwaardig.

Wat de big Mac ongezonder maakt is zijn grootte. Het menselijke kauwmechanisme is niet berekend op dergelijk groot voedsel waardoor er kaakproblemen kunnen ontstaan.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
bamibal
13 jaar geleden
Je stopt toch niet de hele Big Mac in je mond? Ik neem er tenminste gewone happen van.
bamibal
13 jaar geleden
Wel een grappig artikel, trouwens. Nooit bij stilgestaan dat mensen inderdaad hun hele mond om de Big Mac proberen te doen!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik kwam het kort geleden tegen en moest er bij deze vraag meteen aan denken. IK kan me er wel iets bij voorstellen. Als je er echt een grote hap van probeert nemen dan kan je kaak op slot raken, net als bij te uitbundig gapen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Schept wel een zekere verantwoordelijkheid, zo'n grote mond. Gebruik 'm goed, zou ik zeggen! ;-)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
oh keesvi, wat ben je op dreef! Overigens is het misschien wel héél gezond als iemands kaak op slot gaat bij het happen in een Bigmac :)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
@Harmonika: ! Alleen communiceert het zo rottig met een bakkes dat je niet dicht kunt klappen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
nee, ziet er ook niet uit.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
om nog leuker te zijn: geen gezicht
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Inderdaad, geen porum.
Een BigMac is 495 kcal, tegenover 255 voor een hamburger. Als volwassen man mag je in theorie dus 5 BigMacs of 10 hamburgers per dag eten om aan je dagelijks aanbevolen hoeveelheid caloriën te komen. Dat is opzich geen heel slechte score, wanneer je de friet en de cola achterwege laat.

De verdeling van die caloriën over de voedingsstoffen laat wel een verschil zien, namelijk:
- Een BigMac bevat 39% meer vet dan twee hamburgers. Dit verschil komt door de vette BigMac-saus, t.o.v. de ketchup, waar geen vet in zit.
- Twee hamburgers bevatten 50% meer koolhydraten dan één BigMac, omdat de broodjes bijna even groot zijn, maar de ketchup van de hamburger geen vet, maar wel suiker bevat.

Wanneer je zou besluiten één dag op McDonald's-dieet te gaan, en je moet kiezen tussen 5 BigMac's of 10 hamburgers, maar je wilt het zo "gezond" mogelijk houden, moet je kijken naar hoeveel stoffen je teveel binnen krijgt:
Bij 5 BigMac's:
44% meer eiwit dan ADH.
48% meer vet dan ADH.
40% minder koolhydraten dan ADH.
84% teveel zout!!!

Het overschot aan eiwitten kan het tekort aan koolhydraten goed vervangen. Een dieet van 5 BigMacs geeft je dus een netto overschot van zo'n 40 gram vet, en 5.3 gram zout teveel. Zowel het vet als het zout is slecht voor je hart- en vaatstelsel. Daarnaast kan vet zorgen voor overgewicht.

Bij 10 hamburgers:
44% meer eiwit dan ADH.
4% meer vet dan ADH.
12% minder koolhydraten dan ADH.
108% meer zout dan ADH.

Je ziet dat je bij een hamburgerdieet nauwelijks vet teveel binnen krijgt, dat is goed. Een overschot aan eiwitten waarmee je deels het tekort aan koolhydraten kan compenseren, zo blijf je netto over met ongeveer 40 gram eiwitoverschot. Dit is minder schadelijk dan 40 gram vetoverschot, geeft je hooguit wat problemen met de ontlasting, zeker omdat je te weinig vezels binnen krijgt.
Schadelijker is de hoeveelheid zout: 6.8 gram teveel!
Zoals gezegd is dit schadelijk voor je hart- en vaatstelsel. Je zult dan naast je hamburgers ook veel water moeten drinken om het teveel aan zout via je urine af te kunnen voeren.

Nu de balans is opgemaakt, kunnen we concluderen dat BigMacs je een overschot aan vet en zout bezorgen, die erg ongezond voor je zijn. Hamburgers een overschot aan onschadelijk eiwit, en een hap zout, die wel schadelijk voor je kan zijn. Aan te raden is dus twee hamburgers te nemen, in plaats van één BigMac, maar bij het bestellen aan te geven dat je één van deze hamburgers zonder zout wilt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik zag het gisteren nog in de Macdonalds, een hamburger is iets meer dan 150 calorien en ee big Mac 480 ofzo dus je kan zeker beter 2 hamburgers eten (maar het is allebei niet gezond) hamburgers zijn trouwens ook nog veel goedkoper
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ook voor jou, Daan, ging het niet over de hoeveelheid calorieën maar over gezonder of niet.