Hoe kun je met een klein budget toch zo goed en gezond mogelijk eten en hoe ziet je voedingsdag er dan uit?

Weet jij het antwoord?

/2500

Geen voorgesneden groente,fruit en aardappels kopen. Goed de aanbiedingen in de gaten houden! Grote porties maken en deel in vriezen :)

Heb je een iphone?er is een iphone app. Dat heet aanbiedingen. Daar staan alle supermarkten in vermeld. Met hun aanbiedingen. Zo ook groente en fruit. Zo kun je makkelijk de prijzen vergelijken.

Ook met een klein budget kun je heel gezond eten. Waar het om gaat is dat je niet te veel koopt en vooral geen onnodige producten. We kopen vaak veel te veel in gooien te veel weg. Wanneer je je richt op alleen datgene wat je daadwerkelijk nodig hebt, scheelt dat aanzienlijk in je portemonnee. Let ook altijd op de aanbiedingen. Wanneer je iedere dag groente in de aanbieding koopt, eet je toch vers, maar goedkoop. Vlees kun je drastisch beperken, want je hebt het niet nodig. In plaats daarvan kun je beter wat vaker peulvruchten, noten en af en toe sojaproducten eten. Frisdrank heeft totaal geen toegevoegde waarde, drink liever water of thee. Snoepgoed en snaaigoed idem dito. Alles wat je daarmee bespaart kun je weer uitgeven aan echt waardevolle producten. Heel vaak zijn goedkope producten zelfs nog beter dan de dure A-merken. Denk b.v. aan zuivel, koffie, brood, groente van het seizoen.

Gezond eten is doorgaans goedkoper dan ongezond eten... Koop verse producten, liefst van het seizoen. Eet volkoren producten, die vullen beter en hebben een hogere voedingswaarde. Eet als tussendoortjes bijvoorbeeld fruit. Koop geen kant-en-klaarspullen en probeer goed uit te mikken hoeveel je nodig hebt, zodat je geen eten hoeft weg te gooien. Kook af en toe een dubbele hoeveelheid en vries de helft in. Zorg vooral ook dat je gegeten hebt vóórdat je boodschappen gaat doen ;-)

Veel supermarkten adverteren in huis-aan-huis bladen of geven eigen krantjes uit. Als je je houdt aan de aanbiedingen (en jezelf niet laat verleiden tot iets anders) ben je voordeliger dan wanneeer je alles in 1 winkel koopt. Maak van te voren een lijstje als je je boodschappen gaat doen - dit is heel belangrijk om je kosten binnen de perken te houden. Koop seizoensgroenten en fruit, dat scheelt al gelijk heel veel en doe de (meeste) van je boodschappen bij Aldi en/of Lidl. Is er een landwinkel bij je in de buurt? Daar kun je verse groenten en fruit en soms ook kaas halen. Heel gezond en niet duur. Volkoren brood van de Aldi is prima en de yoghurt ook. Koop geen dure toetjes, maar een bakje yoghurt met vers fruit is heerlijk, zowel 's ochtends als als toetje.

Wanneer ik boodschappen doe bij AH buk ik altijd even, en grijp naar de euroshopperproducten onderin het schap. Voor groenten ga ik naar de markt, of haal ik uit het vriesvak (sperziebonen, erwtjes, enz. zijn uit de vriezer goedkoper en verser dan van de markt). Aardappelschijfjes ook uit de vriezer. Instant aardappelpuree kost ook nauwelijks iets. Een volkorenbrood voor 50 cent is ook prima. Wel in de vriezer bewaren, eruit halen wat je nodig hebt. Zo blijft het vers, en gooi je niets weg. Let dus op wat je koopt. Knakworsten van euroshopper zijn overigens niet te eten (komt omdat er minder kunstmatige smaakstoffen worden toegevoegd. Is bij andere voedingsmiddelen juist een voordeel!), neem dan maar een duurdere variant. Goedkoop is leuk, maar het moet wel lekker blijven. Als je zo oplettend inkopen doet, kun je alsnog een gezond voedingspatroon volgen: 's ochtends een paar boterhammen, een glas multivitaminesap, en een kop thee. een kop koffie met een plak ontbijtkoek tussen de middag een paar boterhammen, een glas melk, en een stuk komkommer of een tomaat. tussendoor een stuk fruit, of een rijstwafel met kaas. 's avonds een goedkope, doch voedzame maaltijd (op voedzaamheid mag je nooit bezuinigen, let dus op dat in elke maaltijd genoeg koolhydraten, eiwitten, vetten, vitamines, vezels, enz. zitten) Enkele voorbeelden: Een kilo macaroni kost bijna nix. Koop daarbij nog een klein blikje geconcentreerde tomatenpuree, een gekookte worst en een zakje geraspte kaas. Van de markt haal je een ui, een paprika en wat tomaten (net als al je andere groenten). Kook de macaroni. Snijd de worst in blokjes, en bak ze licht aan. Voeg de gesnipperde ui toe en een teentje knoflook. vervolgens de in stukjes gesneden tomaat, paprika, het blikje puree en wat water. Op smaak brengen met bouillonblokje/-poeder, provencaalse kruiden, en klaar. serveren met geraspte kaas. (minder dan 1 euro p.p.) broccolisoep met kaas-uienbrood: Water koken. Hand macaroni toevoegen, wat bouillon, en de broccoli (heel fijn gesneden). Als dit gaar is, van het vuur af, en een bakje hamblokjes erin, een fijn gesneden tomaat, wat peper, cayennepeper en oregano, klaar! Lekker met pistoletjes (ook van euroshopper) met een plakje kaas, ringetje ui, en wat kerriepoeder in de oven. (minder dan 1 euro p.p.) Zo kom je op gezonde manier de dag door, terwijl je er niet meer dan 3,00 p.p. aan hoeft te besteden. Maar let op: gezondheid gaat altijd voor, daar bezuinig je niet op!

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord op die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100