Hoe krijg ik effectief meer Alfa-Linoleenzuur binnen en minder Linolzuur?

Ik houd helaas niet van (vette) vis.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
1K

Het beste antwoord

Koop een flesje lijnzaadolie bij de natuurvoedingswinkel en doe dat over je eten of roer het, zoals ik, door een glas groentensap waar je de dag mee begint. Goed voornemen om de verhouding tussen linolzuur en alfa-linoleenzuur te normaliseren! Levertraan- of visoliecapsules zijn ook een idee.

Toegevoegd na 1 minuut:
Natuurlijk niet het hele flesje ineens maar een scheutje per etmaal scheelt al een stuk.

Toegevoegd na 16 uur:
Voor de goede orde is alfa-linoleenzuur één van de omega 3-oliesoorten maar wel de belangrijkste omdat het een essentiële olie is die ons lichaam zelf neit kan maken. linolzuur is de andere essentiële oliesoort. Die twee moeten we in ongeveer dezelfde hoeveelheden naar binnen zien te krijgen. De meter was ontzettend doorgeslagen naar veel meer linolzuur dan alfa-linoleenzuur in spotgoedkope zonnebloemolie en margarines. Daardoor zijn hart- en vaatziekten en andere ontstekingsgerelateerde aandoeningen de afgelopen halve eeuw eerder toegenomen, en niet zo'n klein beetje ook, dan tegengegaan.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
+1 Bedankt voor de tip, wordt een beetje moeilijk inpassen in het ontbijt vermoed ik, maar later op de dag zal ook wel kunnen. Alleen dat groentesap, hoe doe jij dat, maak je het zelf?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Later op de dag kan natuurlijk ook prima. Groentesap koop ik meestal kant en klaar. V8 is lekker maar de eenmalige aanbiedingen bij Aldi en Lidl zijn ook prima, zeker de biologische varianten van die winkels zijn erg goed. Die van de natuurvoedingswinkel zijn meestal ook erg lekker maar dat kost een paar centen. Zelf maken is leuk maar nogal wat werk, vooral omdat je nogal schoonmaakwerk aan je sapcentrifuge hebt. Maar met een paar stengels bleekselderij, een paprika, wortel, rode biet, zuurkool en voor ongeveer de helft tomaat (kan best uit een pak ofzo), wat zeezout en citroen en wat andere smaakmakers maak je zo een paar liter. Het blijft een paar dagen goed in de koelkast. Een veel beter alternatief voor vruchtensap en zeker als je al dat zoet helemaal zat bent.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Klinkt goed, ik ga me er eens wat meer in verdiepen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als je de smaak goed vindt, kun je lijnzaadolie ook door je yoghurt met muesli doen, bijvoorbeeld.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Meerdere zeer bruikbare antwoord, deze was in mijn ogen het beste.

Andere antwoorden (3)

Je kunt je eetpatroon zo aanpassen dat je het voldoende binnen krijgt.

Het zit namelijk in:

groene groenten
plantaardige oliën (m.n. saffloerolie, rijstolie)
walnoten

Je kunt ook capsules met visolie nemen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Alfa-Linoleenzuur zit in hoge mate in postelein en lijnzaad. Volgens deze website tenminste: http://www.vegetarisme.be/
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Meer Alfalinoleenzuur: lijnzaadolie of gebroken lijnzaad. Te koop bij biologische/natuurwinkels. Je mag lijnzaadolie niet verhitten, je kan het gebruiken voor bijvoorbeeld saladedressings; gebroken lijnzaad is lekker door fruit heen, in smoothies, of door het avondeten heen (als het een beetje warm wordt doordat de rest nog warm is, kan geen kwaad).
Walnoten en koolzaadolie bevatten minder ALA dan lijnzaad(olie), maar zijn ook een goede optie.

Minder linolzuur: Oliën van zonnebloem, mais, soja of sesam vervangen door oliën van olijf, avocado, pinda of koolzaad (koolzaadolie alleen kort of laag verhitten).