Hoe krijg ik effectief meer Alfa-Linoleenzuur binnen en minder Linolzuur?

Ik houd helaas niet van (vette) vis.

Weet jij het antwoord?

/2500

Het beste antwoord

Koop een flesje lijnzaadolie bij de natuurvoedingswinkel en doe dat over je eten of roer het, zoals ik, door een glas groentensap waar je de dag mee begint. Goed voornemen om de verhouding tussen linolzuur en alfa-linoleenzuur te normaliseren! Levertraan- of visoliecapsules zijn ook een idee. Toegevoegd na 1 minuut: Natuurlijk niet het hele flesje ineens maar een scheutje per etmaal scheelt al een stuk. Toegevoegd na 16 uur: Voor de goede orde is alfa-linoleenzuur één van de omega 3-oliesoorten maar wel de belangrijkste omdat het een essentiële olie is die ons lichaam zelf neit kan maken. linolzuur is de andere essentiële oliesoort. Die twee moeten we in ongeveer dezelfde hoeveelheden naar binnen zien te krijgen. De meter was ontzettend doorgeslagen naar veel meer linolzuur dan alfa-linoleenzuur in spotgoedkope zonnebloemolie en margarines. Daardoor zijn hart- en vaatziekten en andere ontstekingsgerelateerde aandoeningen de afgelopen halve eeuw eerder toegenomen, en niet zo'n klein beetje ook, dan tegengegaan.

Je kunt je eetpatroon zo aanpassen dat je het voldoende binnen krijgt. Het zit namelijk in: groene groenten plantaardige oliën (m.n. saffloerolie, rijstolie) walnoten Je kunt ook capsules met visolie nemen.

Alfa-Linoleenzuur zit in hoge mate in postelein en lijnzaad. Volgens deze website tenminste: http://www.vegetarisme.be/

Meer Alfalinoleenzuur: lijnzaadolie of gebroken lijnzaad. Te koop bij biologische/natuurwinkels. Je mag lijnzaadolie niet verhitten, je kan het gebruiken voor bijvoorbeeld saladedressings; gebroken lijnzaad is lekker door fruit heen, in smoothies, of door het avondeten heen (als het een beetje warm wordt doordat de rest nog warm is, kan geen kwaad). Walnoten en koolzaadolie bevatten minder ALA dan lijnzaad(olie), maar zijn ook een goede optie. Minder linolzuur: Oliën van zonnebloem, mais, soja of sesam vervangen door oliën van olijf, avocado, pinda of koolzaad (koolzaadolie alleen kort of laag verhitten).

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord op die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100