Wat is beter? Accountancy HBO + Master Accountancy of MER Bedrijfskunde + Master Accountancy?

Ik wil RA-accountant worden, maar die mogelijkheid is verspeelt als je de OAT toets niet goed doet in de 4e (soort eindexamen van de Accountancy).

Waarom zou ik dan Accountancy gaan doen als ik met MER Bedrijfskunde breder kan zijn en daarna alsnog een Master Accountancy kan doen?

Mijn vader zegt: je kan beter eerst 4 jaar proeven (MER) en er daarna achterkomen wat je echt leuk vindt. Als dat accountancy is, kan je dat beter gaan doen.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
3K

Antwoorden (1)

Het voordeel van MER is dat je inderdaad breed wordt opgeleid, namelijk op het gebied van economie, recht en management. Het nadeel is dat wanneer je dan alsnog richting de accountancy (zowel AA als RA) wilt, je heel veel accountancy vakken hebt gemist. Die vakken zul je dan nog extra moeten volgen via een schakelprogramma/premaster. En dan moet je nog eens je master en je post-master doen.
Bedrijfseconomie is ook een brede opleiding, maar wat zwaarder in de economie en minder op het gebied van (sociaal)recht. Als je door wilt, zijn er minder aanvullende vakken nodig.
Accountancy lijkt heel specialistisch, maar ook daarmee kun je nog veel kanten op. De zwaarte ligt in de administratieve/economische hoek, maar je leert ook over management, processen en (fiscaal)recht. Je blijft hoe dan ook breed inzetbaar.

Het is inderdaad zo dat als je HBO Accountancy gaat doen, je inderdaad dat landelijke examen moet doen. Deze moet je halen om door te kunnen voor RA of AA. Maar ten eerste kun je dit examen (net als de reguliere tentamens) meerdere keren doen. Op sommige hogescholen kon je daarnaast, als je minimaal een 5 had voor de OAT, het diploma HBO Accountancy afstudeerrichting algemeen halen. Als je dan nog door wilde voor AA of RA, dan kon je die vakken ook apart halen.

In het meest positieve geval kun je in 7/8 jaar AA/RA-accountant worden. AA via 4 jaar HBO Accountancy, 1 jaar post-bachelor en 3 jaar praktijkstage (als je tijdens je post-bachelor gelijk met je praktijkstage begint een jaar korter) De kortste route voor RA is 4 jaar WO + 2 jaar post-master + 3 jaar praktijkstage (overlap met master, dus die doe je samen in 3 jaar).

Enfin, houdt er ook rekening mee dat als je na je HBO nog verder gaat, dit voornamelijk in deeltijd is en best een duur grapje kan worden (voor jou of je baas). Dus hoe korter hoe beter.

Concreet: MER is inderdaad breed, maar te licht om direct door te gaan voor accountancy, verwacht veel aanvullende vakken te moeten volgen en een hele lange route. Een verstandigere keuze is dan bedrijfseconomie, vergelijkbaar maar met meer economie en minder (sociaal)recht. Maar wil je echt RA worden, kies voor HBO of beter WO Accountancy, dit is de snelste route.

Zie link voor hoe opleiding routes lopen.