Zitten er in chocolade een stofje dat gevolgen op je emoties heeft en zo ja, welke?

Is nodig voor een werkstuk over chocolade.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
2.5K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Misschien leuk om ook iets over chocoladesnuiven op te nemen: http://www.youtube.com/watch?v=cohUIZSaU08 en http://www.thechocolateline.be/the_chocolate_line_products.asp?artikelID=JNCNCOCPQ0&taal=nl

Antwoorden (4)

Ja, klopt, dopamine. Dit stofje komt ook vrij bij het hebben van seks.
Het is een neurotransmitter, dus het grijpt direct in op je hersenen.

Maar er zit zo weinig van deze stof in chocolade dat je 5 kilo moet eten om er ook maar iets van te merken.

Succes met je werkstuk!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Theobromine is een bittersmakend alkaloïde behorend tot de methylxanthinefamilie, waartoe ook theofylline en cafeïne behoren. De naam is afkomstig van Theobroma, het geslacht van de cacaoboom (wat zelf afkomstig is uit het Grieks: theo (God) en broma (brood), oftewel "Brood van de goden"), en het achtervoegsel -ine wat onder andere voor alkaloïden gebruikt wordt.

Theobromine is in 1878 voor het eerst geïsoleerd uit de zaden van de cacaoboom[1]. Kort daarna is het voor het eerst gesynthetiseerd door Hermann Emil Fischer[2].

Theobromine werkt op hoe iemand zich voelt. Als medicijn wordt het als een diureticum, vasodilatatie, en myocardium stimulant gebruikt.

Theobromine is een primair alkaloid, dat voorkomt in cacao en chocolade. De hoeveelheid theobromine in chocolade is ook bij grote chocolaconsumptie veilig voor de mens, maar kan dodelijk zijn voor dieren zoals honden, katten, paarden en fretten, omdat ze theobromine langzamer afbreken. De hoeveelheid theobromine in een purechocoladereep van 200 gram is voldoende om een labrador te doden[3][4]. De enige oplossing voor een theobrominevergiftiging is het spoelen van de maag voordat een dodelijke dosis in het lichaam is opgenomen; er bestaat namelijk geen tegengif tegen deze stof die bij honden de hartspieren verlamt.

Wetenschappers hebben recent ontdekt dat theobromine een groter effect tegen hoest heeft dan codeïne door het onderdrukken van de activiteit van de nervus vagus.[5]

De ATC-code's van theobromine zijn C03BD01 en R03DA07.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Theobromine wekt geen emoties op. Het is gewoon een stof die in chocola / cacao zit. Onthoud wel dat Wikipedia niet altijd de waarheid schrijft. Het is een openbare encyclopedie waar iedereen iets in kan schrijven.
Ja, chocola bevat C10H12N2O/Serotonine (een neurotransmitter) daar word je eigenlijk ''gelukkig'' van. Zoals bij: zelfvertrouwen en seksuele activiteit, maar het heeft ook een verslavend effect.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De prettige kenmerken van chocola is dat het humeur erdoor wordt verbeterd. Bij droevigheid heeft het zelfs een 'troostende' werking. Er zijn teenwoordig 'mood enhancers' verkrijgbaar in de smartshop. Dit zijn capsules met een humeurverbeterende werking, die een sterke, zuivere cacao bevatten. Wie er in de normale stemming twee van inneemt, zal zich na enige tijd wonderlijk aangenaam gaan voelen.
Maar dat gebeurd ook na het eten van een reep pure chocolade van 72 tot 75 %, verkrijgbaar bij de goede chocolaterieën. Na het consumeren gaan we ons mild en ontspannen voelen; we worden actiever maar blijven rustig. Chocolade bevat ook caffeïne, maar de uitwerking is kalmer dan die van koffie, gaat 'dieper' en duurt langer.

Chocolade is ook verslavend. Bekend is het verschijnsel van de chocolade snoepers die elke dag op hetzelfde tijdstip bonbons of een reep willen eten.

Chocola heeft veel medische eigenschappen. Een daarvan is het regelen van de bloeddruk.

Het zoeten van chocola zoals wij deze nu kennen is men pas in europa gaan doen, nadat deze vanuit midden amerika over gebracht werd. Dit wordt gedaan met suiker en vanille en is een uitvindinh uit de negentiende eeuw.
Commerciële chocolade bevat niet alleen suiker, maar er worden ook grote hoeveelheden vet, soja etc bij gemengd. Dus het percentage werkelijke chocola ligt hier stukken lager.

Bron: Uit Je Bol