Hoe kan het dat tandpasta zo goed uit een tube?

Hoe kan het dat je rood-wit-blauwe tandpasta altijd goed uit een tube knijpt? Hoe je ook knijpt het komt altijd als rood wit blauw eruit.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
2.9K

Antwoorden (4)

De kleuren komen afzonderlijk aan in de vulmachine die ze naast elkaar in de rechtopstaande tube spuit. Daarna wordt de tube pas dichtgemaakt.
De pasta is even dik en komt gelijktijdig uit de tube en daardoor vermengen de kleuren niet. Als de tube bijna leeg is wil het nog wel eens wat rommelig worden.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Kimath
13 jaar geleden
jij was net iets sneller, en volgens mij hebben we dezelfde site gebruikt, haha.
Amadea
13 jaar geleden
Dan voldoet Kimaths antwoord dus aan de richtlijnen, en dat van Giweda niet!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
O,o ik ben een keer de bron vergeten, stout!
Amadea
13 jaar geleden
Sorry hoor, maar dat heb ik er vooral met het oog op Iphoners bij gezet. In de hoop dat die begrijpen dat er aan deze site richtlijnen verbonden zijn....!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Amadea, is al goed hoor, ik was de bron vergeten wat ik toch bijna altijd wel erbij vermeld :)"
De verschillende kleuren tandpasta worden apart gemaakt in roestvrijstalen vaten. Ze hebben alle een verschillende werking: blauw zorgt voor de frisse adem, wit voor de sterke tanden en rood voor het tandvlees. Vanuit de vaten komen de verschillende kleuren afzonderlijk aan bij de vulmachine, die ze naast elkaar in de rechtopstaande tube spuit. De tube is dan nog volledig open aan de bovenkant, zodat de tandpasta niet door het kleine gaatje naar binnen hoeft. Pas na het vullen wordt deze dichtgemaakt. Doordat de kleuren dezelfde dikte hebben, vermengen ze niet. Meestal komt de tandpasta daarom goed uit de tube, maar na lang kneden, kunnen de kleuren een beetje rommelig worden.
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Hoe kom je erop ha,ha een +
Sommige tandpasta’s bestaan uit stoffen met een opzettelijk verschillende kleur, en kunnen door een ingenieus ontwerp van de tube gestreept gespoten worden.
Het eenvoudigste ontwerp (voor tandpasta’s met slechts 2 kleuren, waarvan het gros vaak wit is) bestaat erin dat de felgekleurde stof (~1/3) vooraan in de tube zit, met daarachter de witte stof (~2/3). In tegenstelling tot wat vaak gedacht wordt zitten beide stoffen intern niet in aparte compartimenten. Het is de spuitkop — die ook intern nog als buisje doorloop (~1/3 lang) — die zorgt voor de scheiding, vooraan.
Door het knijpen willen beide stoffen naar buiten: het gros vloeit langs achteren in het buisje, en wordt net voor het buitenkomen vergezeld door de gekleurde stof, die via enkele gaatjes in de wand van het buisje kan ontsnappen. Gevolg: streepjes!
Met een speciale spuitmachine is het inderdaad mogelijk de drie kleuren tegelijk netjes naast elkaar in de tube te brengen'', weet Freunscht. ,,Ze laat toe eenvoudigere tubes te gebruiken, maar vergt ingewikkeldere vulmachines.''

Met een speciale spuitmachine is het ook mogelijk drie kleuren tegelijk netjes naast elkaar in de tube te brengen. Het zijn eenvoudige tubes, maar ze vergen ingewikkelde vulmachines. Met een speciale spuitkop wordt in één keer in de tube gebracht: een witmakende pasta in het midden, frisblauwe gel eromheen, en rood ernaast. De tube heeft geen buisjes of tussenschotten nodig. De drie kleuren tandpasta moeten ondanks verschillende ingrediënten wel dezelfde soort eigenschappen hebben, anders zouden ze mengen. De witte pasta moet dezelfde vloeibaarheidsgraad hebben als de blauwe gel. Om te testen hoe de kleuren zich gedragen is met doorzichtige tubes geëxperimenteerd, zodat kon worden gezien wat binnenin gebeurt.'
Amadea
13 jaar geleden
Tijdens het vullen van de tubes tandpasta gaat eerst van bovenaf de witte tandpasta erin. Daarbovenop komt de gekleurde tandpasta. Het geheim zit hem in de dop. Daar zit een groot gat in het midden en om de rand een aantal kleinere gaatjes. Als je knijpt komt de witte tandpasta door het grote gat en de gekleurde tandpasta uit de kleine gaatjes.

De kleuren gaan niet door elkaar als je de tube schudt. Dit komt doordat er geen kleurstof wordt gebruikt, maar pigment. Pigment mengt zich niet met andere vloeistoffen, vandaar dat het zo in lagen blijft zitten.

Toegevoegd na 2 minuten:
Bekijk de video maar eens:

http://www.willemwever.nl/vraag_antwoord/wetenschap-techniek/hoe-komen-de-streepjes-de-tandpasta