Hoe kan het dat ik meer dan genoeg calorieën binnen krijg, maar niet aankom?

Ik ben altijd al (al sinds mijn geboorte!) nét te licht geweest. Zo ben ik sinds ik uitgegroeid ben nooit zwaarder dan 50 kg geweest, en mijn gemiddelde gewicht is 48/49 kg bij een lengte van 1,68m. (Ik ben 20 en vrouw, overigens!) Een gezond gewicht bij mijn lengte zou minimaal 52 kg zijn, maar die 3 kilo krijg ik er maar niet aan!

Ik heb al verschillende dingen geprobeerd, zoals i.p.v. 3 grote maaltijden per dag 6 kleinere maaltijden eten (en daar dan nog tussendoortjes bovenop). Dit had weinig effect dus ben ik terug gegaan naar 3 maaltijden, waarbij ik bij de lunch en het avondeten extra probeerde te eten, maar dit zorgde alleen voor misselijkheid!

Verder snoep ik al redelijk veel (dus het lijkt me niet slim om extra te gaan snoepen), ik eet bijna altijd volle producten (bv. volle yoghurt, gewone cola) omdat ik light-producten niet lekker vind, en ik sport maar ca. 4 uur per week en beweeg daarnaast niet overmatig veel.

Ik houd me totaal niet met calorieën bezig (en daar heb ik ook echt geen behoefte aan!), maar heb het toch maar even bijgehouden om te kijken of ik wel genoeg at. Er kwam uit dat ik per dag genoeg calorieën binnen krijg (zo'n 2100-2200 kcal) en zelfs net iets te veel (verzadigde) vetten!

Hoe kan het dat ik maar niet aankom? En heeft iemand nog goede tips om gezond aan te komen?

Weet jij het antwoord?

/2500

Het kan zijn dat je alsnog te weinig eet hoor. Die 2000 kcal is maar een gemiddelde van het voedingscentrum. Ik weet van mijzelf dat ik al 2200 nodig heb op een dag dat ik bijna niks doe, en 2500 kcal gemiddeld. Reken eens uit hoeveel je op een dag binnenkrijgt. Dat kun je hier doen: http://www.health-calc.com/diet/energy-expenditure-advanced En hier zijn instructies over hoe het in te vullen: http://i40.tinypic.com/xdwktt.jpg Om te berekenen wat je nodig hebt op een dag dat je niks doet, vul je gewoon in 8 uur slaap (als je zoveel slaapt) en ongeveer 30-60 minuten wandelen. Zo kom ik op die 2200 uit. Als je actief bent, heb je meer kcal nodig. Snoepen zou ik niet zo gaan doen, dat levert niet veel op, je kunt beter iets meer boter op je brood doen, meer pindakaas eten, pasta, rijst etc. Groente en fruit eventueel iets minderen (nog wel genoeg hiervan eten natuurlijk, maar dit vult heel erg voor weinig kcal). Ik weet niet hoeveel vet je per dag binnenkrijgt, maar zo slecht is dat niet hoor. Zolang het voornamelijk plantaardig is, uit bijvoorbeeld noten of avocado. Het is ongezonder als het transvet is, zoals in chips en junkfood. Toegevoegd na 1 minuut: Waarschijnlijk heb je gewoon echt meer nodig. Ik had vandaag bijvoorbeeld een drukke dag op het werk, en ik heb zojuist gesport, dus ik weet dat ik rond de 2800 uit moet komen voor vandaag.

In z'n algemeenheid moet er toch iets zijn waardoor jij meer energie nodig hebt. Er zal dus iets zijn wat veel energie vraagt van je lichaam, of je eet toch te weinig. Misschien dat je met werk, hobby of reizen meer verbruikt dan je denkt zodat je toch meer calorieën nodig hebt op een dag. Bekijk in elk geval eens over een langere tijd hoeveel je binnen krijgt. Mij werd www. dieetinzicht.nl ooit aangeraden door een diëtist, ik vind het invullen altijd een heel gedoe omdat veel producten die ik gebruik niet in hun lijsten staan, maar het geeft inderdaad wel inzicht. Als je dit altijd al had, zou ik me er niet teveel zorgen over maken. Sommige mensen komen gewoon moeilijk aan. Één van de weinige echt medische nadelen is dat je kwetsbaarder bent als je een keer ziek wordt. Dat is tenminste mijn persoonlijke ervaring. Één van de theorieën over lichaamsgewicht is dat ieders lichaam een eigen 'setpoint' heeft, een soort vooraf ingesteld gewicht dat het lichaam als normaal beschouwd. Het lichaam zou dan steeds terug proberen te gaan naar dat gewicht. Inmiddels is duidelijk dat die zgn. 'setpoint theorie' in elk geval niet het hele plaatje is, maar er valt wel wát voor te zeggen. Ook mensen die heel moeilijk af kunnen vallen of wel afvallen maar direct weer teruggaan naar een bepaald gewicht zodra ze even de teugels laten vieren, lijken soms een soort setpoint te hebben. Als het nieuw voor je is dat het aankomen niet lukt, ga dan eens naar je huisarts. Er zijn allerlei redenen waarom je een hogere voedingsbehoefte kunt hebben. Bijvoorbeeld problemen met de opname in je darmen, te snelle schildklier, een min of meer verborgen infectie (kost veel energie) of andere interne problemen en ziektes. Ook als je de laatste tijd bent afgevallen zonder dat je minder bent gaan eten, is het goed om één en ander te laten onderzoeken. Als je niet ziek bent maar je gewoon graag wat aan wilt komen en dat lukt niet, kun je eventueel een verwijzing naar een diëtist vragen. Die kan nog eens met jou naar je voeding kijken en advies geven over hoe je op een goede en niet al te ingewikkelde manier meer calorieën kunt binnenkrijgen. En als het echt allemaal niet lukt met gewone voeding met extra tussendoortjes enzo, zijn er ook nog mogelijkheden als drinkvoeding waarmee je op den duur echt wel aan gaat komen. Maar als je je gezond voelt, hoef je niet per se aan te komen. Zorg er wel voor dat je niet af gaat vallen, en compenseer met name goed voor het sporten wat je doet.

Allereerst consumeer je veel te weinig calorieën. En met de door jou genoemde cola kom je ook zeker niet aan een gezond gewicht. Vervang de cola door biologische rauwe melk, en eet wat vaker avocado`s. Vermijd alle transvetten, en ranzige oliën zoals zonnebloemolie. Gebruik in plaats daarvan kokosolie en olijfolie. Uiteraard van beide de beste kwaliteit die je kunt vinden, dus biologisch, koud geperst en niet ontgeurd. Als je gezond eet en leeft, zal je lichaam zich uiteindelijk vormen tot een gewicht wat bij jou past. En dat is geheel los van wat media je willen doen geloven, hoe je er uit zou moeten zien... Jij moet je goed voelen in jouw lichaam! Ook als dat iets dikker of dunner is, dan media je willen opdringen!

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100