Nooit die aflevering van Keuringsdienst gezien?
Daaruit bleek dat het meeste vlees (AH) uit afrika komt, waar de koe geslacht wordt en vervolgens ingevroren voor transport naar engeland. Daar wordt de hele koe ontdooid om opgesneden te worden in grote stukken en weer ingevroren. Daarna weer ontdooid om het vlees tot zijn uiteindelijke vorm te verwerken (biefstuk, entrecote, gehakt, enz.) Vervolgens wordt het, je raadt het al, weer ingevroren voor transport naar de winkel. Daar wordt het vlees weer ontdooid voordat het in het koelvak belandt. Iemand de tel bijgehouden? Het vlees kan dan al 2 jaar oud zijn...
De supervisor van de overslag in engeland werd gevraagd over de gevaren van ontdooien/invriezen en haalde lachend de schouders op. Bij navraag bleek de aanduiding "vers" slechts te slaan op "niet bevroren".
Hier bestaan dus geen wettelijke bepalingen voor.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (11)

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Jazeker en de keten mag nooit doorbroken worden, jij dient het ook bevroren te houden tot de consumptiedag aanbreekt...

Is dus niet bevroren geweest, maar moet vanaf het begin bevroren gebleven zijn...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Doorgaans wel, hoewel het er op dient te staan.
Als je voor kwaliteit gaat, kun je beter naar een keurslager gaan, of nog beter, bij de scharrelslager langs gaan.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
ik ga er vanuit dat als ik 'vers verpakt vlees' bij de super koop, dat het ook vers is in de zin van nog niet bevroren geweest...

Toegevoegd op 16-06-2009 14:07:02
mmmmh dit lees ik op
http://www.voedingscentrum.nl/nl/voedingscentrum/veelgesteldevragen/eten-bewaren-en-bereiden/mag-ik-vlees-ontdooien-en-opnieuw-invriezen.aspx

Soms lijkt het of vlees bij de supermarkt of de slager bevroren is geweest. Soms is het vlees een beetje aangevroren in het koelmeubel, soms ook is het echt tot in de kern bevroren (geweest). Vlees dat aan het oppervlak licht bevroren is, hoeft geen langdurig ontdooitraject te ondergaan, vlees dat tot in de kern bevroren is wel. Vraagt u zich af of het vlees van uw keuze volledig ingevroren is geweest, vraag dit dan voor de zekerheid na bij de supermarkt of slager, zodat u kunt besluiten dit wel of niet te kopen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Heel vaak wel, en je ziet het aan de manier waarop het gesneden is.
Je zult zelf wel gemekrt hebben dat de meeste soorten vlees beduidend makkelijker en strakker te snijden zijn als het enigzins bevroren is. Voor de karbonaadjes, shoarmareepjes en filetlapjes uit de supermakrt geldt dat duidelijk ook.
Bij biefstuk en nassivlees zie je vaak dat er een normale snijmethode aan te pas is gekomen, al varieert dat ook.

Het vlees is niet *diep* gevroren geweest maar wel snel aangevroren. Je KUNT het thuis nog wel in de vriezer gooien, maar mijn ervaring is dat de smaak ZOachteruit gaat, dat je dat net zo goed kunt laten. Meestal gaat het om de hele goedkope vleesaanbiedingen. En de schade is gewoon al wel gedaan, al mag het nog als vers verkocht worden, veel cellen zijn kapot en verliezen vocht.

Een andere duidelijke 'verrader' is de enórme hoeveelheid vocht die uit dat zogenaamd verse vlees komt ; je blíjft koken tot je shoarma eindelijk een kortsje heeft ; jakkes !
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
@panteao... goeie tip... dank je
Nee, lijkt me niet.
Anders zouden ze op de verpakkingen geen tips geven van hoe lang het in de vriezer nog houdbaar is, aangezien het algemeen bekend is dat vlees dat bevroren is geweest niet opnieuw ingevroren mag worden.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Misschien dat ik een uitzondering ben. Maar het vlees dat ik vandaag bij de Slager haal eet ik vandaag ook op. En dan doet het er voor mij even niet toe of dat dit een echte slager is, of dat deze slager in een supermarktketen zit...

Maar in beide gevallen is het vlees in de tweede helft van de dag voor een groot deel ontdooid. Hoewel hier wel richtlijnen voor zijn dat de koeling onder een bepaalde temperatuur moet blijven. Hierdoor zal het minder snel ontdooien...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Hier is een aflevering van de Keuringsdienst van Waarde aan besteed. Hieruit kwam naar voren dat veel vissoorten die voor 'vers' (dus geen ingevroren vis) werd verkocht, vaak al ingevroren was geweest en pas in NL ontdooid is en in een mooie verpakking gedaan.

Ik zoek de uitzending nog voor je op..

Toegevoegd op 16-06-2009 14:16:58
Oh, je vroeg vlees.. Maar dit is ook interessant natuurlijk.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Voor gehakt geldt hetzelfde. Als ik me de bewuste aflevering van de Keuringsdienst van Waarde goed herinner zat het zo: het gehakt dat je koopt bij de AH, komt van Zuid-Afrikaanse runderen. Dat gehakt ligt soms wel een halfjaar (!) in grote diepvrieshallen voordat het ontdooid in de supermarkt terecht komt.
Marleen heeft gelijk, het is aangevroren geweest, en inderdaad gaat het om het snijden te vergemakkelijken. bij gehakt gebeurt dit ook, om mooie vierkante pakketjes te krijgen. het feit dat je je shoarma kookt totdat hij bruin is komt, omdat vlees vaak ingespoten wordt met tot 12% water, ja ook de keurslager doet dit. dit mag wettelijk gezien, je hebt hierdoor een grotere marge, of je kunt het goedkoop aanbieden. dit heeft dus niets te maken met het bevroren zijn.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Vlees wat vers aangeboden wordt is NIET bevroren geweest.
Dat kun je al zien aan de kleur. En wettelijk niet toegestaan.
Dat er vocht uittreedt is vaak het gevolg, dat er water ingespoten is om meer gewicht te krijgen.
Om mooie stukjes te krijgen, kan het vlees kortstondig licht aangevroren worden, maar dit is van zeer korte duur(snelvriezen). En het is dan al gemarineerd, wat de bacterie aanwas al vertraagd.
Er zijn echter zeer geavanceerde snijapparaten in de handel, die ook mooie stukjes snijden zonder te vriezen. Carbonaden worden ook vaak machinaal gesneden.
Veel "supers" hebben trouwens vaak een eigen slagerij, die het vlees vers afgesneden meteen verpakken.
Op de verpakking staat altijd de verpakking datum en de uiterste verbruiksdatum.
Hier zit altijd wel 3 dagen tussen. Indien het vlees vooraf gevroren geweest zou zijn, is die tijdslimiet niet te halen, het vlees zou al kunnen ruiken en plakken.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja. Idd een keer gezien bij de keuringsdienst van waarde. Met beelden van de grote vriescellen waar al het vlees opgeslagen ligt (soms wel 2 jaar). En een woordvoerder van AH die natuurlijk alles ontkende.
Hoeft niet op de verpakking te staan, mag gewoon vers op staan. (Wat is dan de definitie van vers zou je dan zeggen?, maar dat is weer een andere vraag).
Ook kun je vlees prima opnieuw invriezen mits je je aan een aantal regels houdt. Vlees zo snel mogelijk invriezen bij een zo laag mogelijke temperatuur. Dus in een goede vriezer met weinig ijsafzetting (regelmatig ontdooien). Vlees ontdooien in de koelkast.