Is er verschil in de smaak van zeezout (of ander "luxe" zout) en normaal keukenzout?

Je zou toch denken zout is zout. Wat maakt het uit! Toch wordt het een gezien als beter dan het ander. Is dat terecht is er verschil tussen zeezout en normaal zout?

En als er verschil is wat is dan het verschil in smaak ;-)

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
9.3K

Het beste antwoord

Keukenzout is (vooral) natriumchloride. Vaak is er jodium aan toegevoegd.
Zeezout wordt gewonnen door zeewater in te dampen.
In het zeewater bevinden zich diverse zouten in opgeloste toestand. Eén liter zeewater bevat ongeveer 35 gram zouten:
24 gram natriumchloride
5 gram magnesiumchloride
4 gram natriumsulfaat
0,7 gram calciumchloride
0,8 gram magnesiumbromide
Door deze samenstelling heeft zeezout een andere smaak dan keukenzout dat voornamelijk uit natriumchloride bestaat.

Na een bezoek aan de zoutpannen in Bretagne heb ik mijn bezoek gecompleteerd door een grote baal zout mee naar huis te nemen. Ik heb diverse familieleden blij gemaakt met een kilo zout. Onze conclusies waren: Als je het zout na bereiding aan het gerecht toevoegde, was er verschil in smaak. Als je het zout met het gerecht meekookte totaal niet. Het verschil in smaak was klein, maar het toevoegen van zeezout op deze manier, is leuker dan het toevoegen met een vaatje jozo zout.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (10)

Ik heb een tijdje terug een documantaire van de 'Keuringsdienst van waarden' gezien op TV hierover. Het schijnt zo te zijn dat alle zout dat in Nederland gebruikt word uit één en dezelfde zoutmijn komt. Dus zeezout, keukenzout, strooizout, die zout blokken die je vaak bij paarden ziet. Chemisch zout van de AKZO-NOBEL etc. komt allemaal uit één en dezelfde zoutmijn...

En dan antwoord op je vraag: Mits er niets aan (kruiden) toegevoegd is smaakt alle soorten zout hetzelfde
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat heb ik ook niet gesuggereerd... Zelfs het zout dat naar de AKZO-NOBEL gaat komt uit één en dezelfde zoutmijn als al die andere soorten zout die ik genoemt heb. Behalve de vaatjes, dozen, zakken van 'JOZO' heb ik overigens geen flauw idee wat er van de AKZO-NOBEL af komt aan zout... En De heer 'Hans Weijers' laat het zout ook gewoon in Italië inkopen en heeft geen zoutmijn binnen de organisatie...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Starbless, ik ben toevallig zelf werkzaam geweest in wat officieel een zoutmijn is hier in Friesland. Ik weet echter 100% zeker dat dat bedrijf, Frisia Zout heet het tegenwoordig, http://www.frisiazout.nl/page_1231938095765.html niet de leverancier is van alle NaCl (keukenzout, zeezout etc.) in Nederland. Het bedrijf is samen met onder meer de door jou genoemde Akzo een van de drie of zo grote spelers op de markt en er zijn wel degelijk meerdere winlokaties.
Geen wezenlijk verschil in smaak.
De samenstelling en de productiewijze is verschillend.

Er bestaan echter heel veel verschillende soorten zout die wel degelijk van smaak verschillen.

Toegevoegd op 14-06-2009 14:55:55
Link:
Ik heb een link toegevoegd met wat informatie over zout.
Ik ben geen voorvechter van vegetarisme. Daar is het mij niet om te doen. Er staat alleen wat nuttige informatie in. Dat is de enige reden.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Misschien maakt de toevoeging van extra jodium aan keukenzout het smaakverschil,maar ik kan het niet proeven eerlijk gezegd.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja zeer zeker, het lekkerste zout is van Herbamare, dat is zeezout met kruiden... Is gewoon het lekkerste en wellicht het beste...
Normaal zout is NaCl, maar zeezout heeft nog veel meer sporen en zouten erbij, ook kaliumzouten als KCl en andere...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dank je voor de toevoegingen... niet de chemische bedoel ik dan... :-))
Er is inderdaad een smaakverschil tussen Boekelozout en zeezout. Zout is wel zout, maar zeezout heeft toch ergens een specifiek aroma van algen en de zee.Het is moeilijk dit op de site uit te leggen.Dan is er ook nog het belachelijk dure Fleur de Sel te koop .Dit is de bovenlaag van de zoutwinning en zou specifiekere aroma's bezitten, smaakt ook anders dan gewoon zout, maar om hier nu € 15,- per kg. of meer voor te betalen is natuurlijk zwaar overdreven.
Maar er is verschil in smaak, tussen verschillende soorten zout.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
In smaak is er geen enkel verschil.
Het verschil zit hem in de presentatie. Als ze op het potje "zeezout" zetten of het in een vaatje doen waarbij je je de pleures werkt om er zout uit te krijgen, dan kunnen de zoutverkopers er meer geld voor vragen. Het is dus gewoon een commerciële truc en dat sommige mensen er in trappen door het een beter te noemen dan het ander is het gevolg van een uitgekiende reclamecampagne.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Alle zout komt oorspronkelijk uit de zee, ook als het zoutlagen betreft die ondergronds worden gevonden (zoals in Winschoten). Zeezout in z’n oorspronkelijke vorm bestaat uit een grote variatie aan mineralen (tot wel 80 verschillende soorten). Deze mineralen worden door de zoutindustrie als ‘onzuiverheden’ met behulp van chemicaliën verwijderd. Daardoor ontstaat geraffineerd zout dat we keukenzout noemen
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
je proeft het duidelijk als je specifiek op bv op een verse tomaat gewoon zout en dan grof zeezout van Ile de Ré (Frankrijk) gebruikt : een groot verschil , veel intenser, je proeft zout anders en je gebruikt minder.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik proef het eerlijk gezegd niet ; zout is zout. Volgens mij slaat het meer op de vorm dan op de smaak of herkomst. Een gemalen korrel lijkt wel wat anders op de tong te liggen dan keukenzout, maar de vorm heeft vermoedelijk an sich al invloed op de smaakbeleving.
Kruidenzout en low-salt zijn wel duidelijk anders van smaak, maar die zijn ook duidelijk anders van samenstelling. Ook tussen wel en niet jodiumhoudend zout proef ik geen verschil, maar jodiumhoudend schijnt wel beter te zijn omdat we daar met ons huidige voedingspatroon te weinig van binnen krijgen.

Toegevoegd op 14-06-2009 18:04:37
Nog een kleine aanvulling : Natriumchloride is natriumchloride en dat smaakt altijd naar natriumchloride. Op het moment dat er ándere zouten zijn toegevoegd (zoals kalium in lowzout) wordt er natuurlijk wel een smaakverschil waar te nemen. Niet altijd lekkerder trouwens. Sommige soorten zeezout schijnen van nature ook andere zouten te bevatten. Die zullen dan ook een andere smaak hebben.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Er zijn handelaren die 'zeezout' op dat zout uit Boekelo zetten en daar is natuurlijk geen woord aan gelogen want dat zout is ook ooit door de zee afgezet; je betaalt er alleen veel meer voor.