Hoe komt het dat als je graag wilt afvallen, je toch weer gaat snoepen?

Ik heb het idee dat ik mezelf 'boycot' op een bepaald moment in een dieet. Ik volg nu geen dieet, maar eet wel nagenoeg koolhydraatvrij. (s'morgens en 's middags onder de 5 gram KH en 's avonds in tijdbestek van 1 uur wat meer.)
In eerste instantie was de 'zin' in het nuttigen van zoetigheid hierdoor helemaal weg, maar gaandeweg komt dat toch terug.
Waarom doet een mens dit zichzelf aan?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Het beste antwoord

Afvallen door middel van dit soort diëten (minder energie tot je nemen dan je lichaam eigenlijk wenst) zorgt ervoor dat je lichaam gaat vragen naar voedingsstoffen waar het eigenlijk een tekort aan heeft. Het lichaam heeft de keus: Vet omzetten in energie, of meer energie tot zich nemen door middel van koolhydraten, het liefst suiker. Aangezien het lichaam de vetreserves liever pas aanspreekt in echt barre tijden, zal het eerst proberen koolhydraten binnen te krijgen. Dat is een makkelijkere bron van energie. Daarnaast is er ook vaak sprake van een vorm van suikerverslaving, die moeilijk te bedwingen is. De geest van de meeste mensen is te zwak om die gedachte te weerstaan, waardoor ze weer gaan snoepen.

Wanneer je wilt afvallen kun je dus beter een normaal voedingspatroon aanwenden, met een normale hoeveelheid koolhydraten, die je niet in de vorm van suikers tot je neemt. De overtollige kilo's vet zet je om in energie door veel te bewegen, bewegen, bewegen.
Dit is de beste methode om het jojoën te voorkomen. Afvallen door je lichaam te korten op energie is niet aan te raden, tenzij je lijdt aan een morbide vorm van obesitas, waarbij acute gewichtsafname noodzakelijk is om ernstige medische gevolgen te voorkomen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Volgens mij overkomt dit iedereen die gaat lijnen. Het is net als dat roze olifantje, waar je 5 minuten niet aan mag denken. dat lukt je niet als je dat opgedragen krijgt.
Zo is het met verboden eten ook, wat niet mag is aantrekkelijk.
robeer gewoon de dieten te vergeten, gezond te eten en te bewegen, en jezelf bv 1 keer in de week of per dag iets lekkers te gunnen (geen doos bonbons , maar 1). Lukt het 1 keer niet, dan de moed niet opgeven, vanaf 10 minuten na je "mislukking"begin je weer oppnieuw met je gezonde gedrag. Succes
anneliez
13 jaar geleden
Het is nu even moeilijk, omdat je lichaam iets mist wat het normaal wel krijgt. Na een tijdje is dat gevoel weer over (iniedergeval bij mij) Je miet gewoon even doorbijten.
Ik heb nu bijna nooit meer zin in wat te snoepen, terwijl ik niet meer aan het lijnen ben!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Afvallen begint in je hoofd. De spreekwoordelijke knop moet daar eerst om. Vanuit daar kun je het beste verder gaan met de gezonde keuzes. Ik denk ook dat als de knop bij je om is, je het belangrijker vind om gezond te leven en dat dat afvallen idee wel weg zakt.
Succes!