Is het zuur van rabarber ongezond?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
6K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Misschien wel voor je tanden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik vond rabarber ook erg zuur en zelfs met veel suiker niet echt heel lekker. Tot ik een tip kreeg: kook op het eind aardbeien mee tot moes. En sindsdien vin dik rabarber wel lekker!
Ik weet dat dit geen antwoord is op je vraag, maar zo is het wel lekker...;-)

Het beste antwoord

Het is op zich niet ongezond, maar het maakt wel je tanden stroef.

"Moet ik krijt toevoegen aan rabarber?

In rabarber bevindt zich oxaalzuur. Deze stof bindt zich met calcium en dat betekent dat je opname van calcium hierdoor vermindert. Om die reden deed men vroeger wat krijt bij rabarber. Inmiddels overheerst het inzicht dat oxaalzuur bij een gevarieerde voeding helemaal geen kwaad kan. Krijt toevoegen is dus echt niet nodig."
http://www.groentenenfruit.nl/veggipedia/rabarber
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Niet ongezond. Pas wel op voor je tanden. Het zuur maakt het glazuur wat zachter. Daarom moet je niet direct na het eten van rabarber gaan tandenpoetsen. Dan schrob je namelijk te veel over je glazuur. Glazuur moet even de tijd krijgen om weer te herstellen. Dan kan eten van rabarber helemaal geen kwaad. Is juist gezond.
AlphaLimaSierra
13 jaar geleden
In rabarber zit oxaalzuur. Dit kan schadelijk zijn als je 10 kilo ervan opeet, dus geen reden om bang voor te zijn. Als je meer wilt weten www.wikipedia.nl/rabarber
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Over het algemeen kan je lichaam goed overweg met zure voedingsmiddelen, alleen je tandglazuur wordt erdoor aangetast, dus zoals voor elk product telt: geniet, maar eet rabarber met mate. Overigens alleen de stengel, het blad is níet goed voor je
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Veel mensen lusten van nature al geen rabarber en ook maar 13% van de Nederlandse bevolking eet rabarber. Rabarber is een beetje te zuur vinden de meeste mensen. Dit zuur heet oxaalzuur. In rabarber komt van nature het oxaalzuur voor. Naarmate men de rabarber later oogst, hoe meer oxaalzuur de rabarber bevat. Deze gaat een verbinding aan met de kalk die bijvoorbeeld uit melk of zuivelproducten wordt opgenomen en maakt die kalk onwerkzaam, zodat deze niet meer ten goede komt aan het lichaam.
Als je voorzorgen neemt kan je het gerust blijven eten:
Om de werking van het oxaalzuur te verminderen kan er tijdens het koken een stukje kalk, bijvoorbeeld een klein stukje krijt, aan de rabarber worden toegevoegd, dit neutraliseert het geheel. Het is alleen niet bevorderlijk voor de smaak. Verder is het verstandig niet vaker dan 2 maal in de week rabarber te eten.
Amadea