Ja, er zitten echt worteltjes in, en het is lekkerrrrr!!!

Dikmakend... tja.. het ligt er aan wat er verder nog aan toegevoegd wordt.

Toegevoegd na 5 minuten:
Ik heb hier een lekker recept voor je. 't Wordt al een stuk minder dikmakend als je de glazuurlaag weg laat (maar waarschijnlijk ook iets minder lekker):

Ingredienten cake:
- 1 kleine winterwortel of zakje wortels van ca. 200 g
- 150 g boter
- 150 g fijne kristalsuiker
- 2 eieren
- 200 g zelfrijzend bakmeel
- 1 theelepel kaneel
- 125 g blanke rozijnen (zakje a 250 g)

Ingredienten glazuur:
- 100 g monchou
- 50 g boter
- 125 g poedersuiker (strooibus a 250 g)
- 1 zakje vanillesuiker

Bereidingswijze Cake:
Oven voorverwarmen op 175 °C. Bakpapier op bodem van bakvorm leggen.
Wortel dun schillen en dan raspen.
(In magnetron) 150 g boter smelten.
In een kom de gesmolten boter, geraspte wortel, suiker, mespunt zout en eieren met mixer of garde mengen.
Bakmeel boven ei-wortelmengsel zeven en kaneel erdoor kloppen. Rozijnen erdoor roeren en beslag in bakvorm gieten.
Wortelcake in midden van oven in ca. 45 min. goudbruin en gaar bakken. Gaarheid testen door in cake te prikken met satéstokje (het stokje moet schoon uit de cake komen).
Cake uit oven nemen en minstens 1 uur laten afkoelen.

Bereidingswijze glazuur:
De boter zacht laten worden (niet smelten).
Roomkaas, poedersuiker en vanillesuiker met mixer erdoor roeren, tot glad glazuur ontstaat.
Cake uit bakvorm nemen en op serveerschaal leggen. Glazuur met spatel over cake uitstrijken, glazuur langs rand laten druipen.
Cake nog 15 min. in koelkast zetten, zodat het glazuur weer wat opstijft (het glazuur wordt niet hard).
Cake in 4 blokken snijden en deze diagonaal of recht halveren.
Of serveer de wortelcake als petit-fours. Maak dan wel anderhalf keer zoveel glazuur. Snijd de cake voor het glazuren in 16 blokjes, bestrijk ze met glazuur en leg elk blokje in een papieren cakevormpje.

(bron: AH-recepten)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Ja, dat is gemaakt van wortels en het is heerlijk! Lekker zoet! Hierbij het recept!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Er zit inderdaad wortel in. En alles waar calorieën in zitten is dikmakend als je er teveel van eet.
bamibal
13 jaar geleden
Ja is inderdaad van worteltjes gemaakt en heerlijk, en lang niet zo slecht als "normale" taart of cake.
http://www.smulweb.nl/1382625/koken/recept/Geweldige-wortel-taart-of-worteltaart-cupcakes
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Hij is gemaakt van cakebeslag en hieraan zijn geraspte worteltjes toegevoegd. Hij is dus niet van alleen worteltjes gemaakt.

Als het snel en eenvoudig moet, maar wèl lekker dan doe ik het wel eens zo;

Koop 1 pak 'Koopmans mix voor kruidcake en neem 150 ml.
zonnebloemolie, 50 ml. water, 4 eieren, 200 gr. geraspte worteltjes,250 gr.mascarpone, 1 zakje gebaksglazuur.

Verwarm de oven voor op 160 graden C. (hetelucht 145)
Vet een vorm in.

Bereid de mix met de bovenstaande ingrediënten, maar gebruik 150 gr. van de worteltjes.
Verdeel het beslag over de ingevette vorm en bak de taart in het midden van de oven gaar.( ca. 50 min.)
Haal de taart uit de vorm en laat afkoelen.
Verwarm het zakje glazuur en roer dit door de 50 gr. wortelrasp die je nog hebt staan. Laat dit 10 min. staan.
Schenk het vocht af en vang het op. Prik met een vork regelmatige gaatjes in de wortelcake.
Schep de gesuikerde wortelrasp erop en verdeel het.
Roer de mascarpone met het 'wortelvocht' tot een gladde massa. Schep dit bovenop de wortellaag en verdeel het.

Tuurlijk is cake 'dikmakend' maar af en toe moet je toch eens 'zondigen'. Dan las je de volgende dag een fruitdag of sapdag in , of je eet daarna een dag geen grote maaltijden maar gezonde hapjes op de dag verdeeld met weinig calorieën.
amc