Stel dat je chocolade vlokken maakt met exact dezelfde ingredienten als hagelslag, zouden deze vlokken dan hetzelfde smaken als de hagelslag?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
3.1K

Het beste antwoord

chocoladehagelslag en chocoladevlokken verschillen niet zo veel qua receptuur, wel qua vorm. Daarnaast heeft hagelslag een glimmende coating, die bij vlokken achterwege blijft.
De smaak verschilt dus zelfs nu al niet zo veel, met exact dezelfde ingrediënten (en manier waarop deze verwerkt worden) zou de smaak exact hetzelfde zijn. De smaaksensatie is alleen wél verschillend. Vorm, grootte, structuur enz. bepalen ook hoe je een smaak ervaart.

Voorbeeld: Wanneer je een boterham met kaas eet, ervaar je iets anders dan wanneer je diezelfde boterham tussen een tosti-ijzer hebt gestopt, terwijl het precies dezelfde ingrediënten zijn.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Maar natuurlijk. De ingredienten en de bereidingswijze bepalen de smaak, niet de grootte van het product.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Smaak wordt voor een deel ook door het mondgevoel bepaald, dus hagelslag in de vorm van vlokken zul je toch anders beleven.

Vergelijk het met bijvoorbeeld spaghetti en fusilli. De ingrediënten zijn (vaak) exact gelijk, maar toch is de smaakbeleving anders.
bamibal
13 jaar geleden
Niet alleen de ingrediënten maar ook de vorm en de textuur zijn belangrijk voor de smaak. Vlokken smelten haast vanzelf op de tong, terwijl je de wat hardere en gladde hagelslag echt moet kauwen om de smaak vrij te maken. Dat geeft een wat andere smaaksensatie.