De kant-en-klare kip nuggets worden gemaakt van het restvlees van kip. Dat kan dus van alles zijn.
Dit wordt gemalen, gekruid en met bindmiddelen in vormpjes gedrukt, gepaneerd en gefrituurd.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Wil je het echt weten?

Van kip tot kipnugget

De kipnugget van McDonald’s bestaat maar voor de helft uit kip en de rest panneermeel

Desondanks blijft het kipklompje populair en vierde het onlangs zijn 25e verjaardag.
en de rest panneermeel

McDonald’s laat de Nederlandse McNugget produceren door Cargill in Frankrijk. Het vlees komt van Pingo Poultry en de Franse bedrijven Boscher en Doux.

- zout
- peper
- overige kruiden
- water
- bindmiddelen, zoals fosfaat
- vulmiddelen, zoals soja of melkeiwitten
- collageen

bron: eerdere vraag GV

Stork vroeg de wiskundigen hoe de ‘flow’ in vleesverwerkingsmachines kan worden geoptimaliseerd. Om van een kip een kipschnitzel of kipnugget te maken, wordt de vleesmassa door buizen geperst waarin het verschillende processen ondergaat. De druk waarmee de buizen gedurende het proces worden gevuld, bepaalt de samenstelling en kwaliteit van het vlees. Als de druk bijvoorbeeld te hoog is, bestaat het risico dat de kipnugget uiteindelijk niet in zijn juiste vorm wordt gegoten. De wiskundigen ontwikkelden een model dat dit proces beschrijft en waarmee het kan worden geoptimaliseerd.

bron: http://www.kennislink.nl/publicaties/wiskunde-denktank-helpt-industrie
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
wat antwoordgever nr 2 er niet bij verteld is dat hetzelfde stork indampers maakt die al het afval water van kippenslagers, vleesverwerkers, visverwerkers etc verdampt. proces zal ik je besparen. wat overblijft is wat antwoordgever nr 2 noemt restvlees en inderdaad, het word verwerkt zoals hij beschrijft.
Eet lekker, kipnuggets, vissticks, etc.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik maak ze zelf van kipfilet en ze zijn lekkerder dan de industriële-.
Ik snijd de kipfilets in blokjes, doe ze in een kom en besprenkel ze met arachide- of zonnebloemolie tot ze glanzen. Ik bestrooi ze flink met kipkruiden en meng ze door elkaar. Ik doe ze dan in een plastic zak en strooi er paneermaal overheen. Dan schud ik de zak totdat de kip gepaneerd is. Ik laat ze dan ½ uurtje drogen in de koelkast en de kruiden trekken dan ook lekker in.
Ik frituur ze dan op 180 graden C. zo'n 4-5 min. niet langer en laat ze uitlekken in een metalen vergiet belegd met keukenpapier.
amc