Waaruit bestaat de rand van leverkaas?

Om leverkaas zit een witachtige rand. Waaruit bestaat die rand?

Als je plakjes leverkaas koopt bij een supermarkt, bestaat het wittige randje van die plakjes dan uit hetzelfde spul als bij de "echte" leverkaas, of gebruikt de supermarkt een namaaksel?

Picture for question
Cryofiel
13 jaar geleden
11.9K
rose
13 jaar geleden
Is dat niet gedroogde smegma?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Sommige dingen wil je gewoon niet weten. Zeker met voedsel!
rose
13 jaar geleden
Ja. Ik heb weleens gehoord dat ze dat spul van lijken maken. Die leverkaas bedoel ik.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Tuurlijk Rose, van varkenslijken. Zoals al het vlees dat je eet, feitelijk van een lijk is.
(Nee, ik ben geen vegetariër.)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
lijk: dood lichaam van een mens.
bij dieren hebben we het over kadavers (of krengen)
rose
13 jaar geleden
Kijk, dan was het toch desinformatie. Dan wordt het van kadavers gemaakt. Maar hé, ik kijk in mijn van Dale, staat er dat een lijk het dood lichaam is van mens of dier. Had ik het dan toch goed, Jack?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
@Rose: klopt helemaal. De definitie van een lijk is een dood lichaam. En dieren hebben ook lichamen. Woorden als vogellijkje, kattenlijk heeft iedereen wel eens gelezen.

Het beste antwoord

Bij de leverkaas van de echte slager is het spek:
De basisingrediënten van deze leverworstvariant bestaan uit spek van de kinnebak van het varken, varkensvlees en lever. De verschillende ingrediënten worden rauw verwerkt. Het vlees en het spek worden fijngecutterd met de kruiden en het zout tot een gladde farce, waarna de eveneens fijngecutterde lever wordt toegevoegd. De massa wordt in een met vet spek belegde vorm gegoten die vervolgens wordt gesloten en afgegaard op een temperatuur van 75°C. Na afkoeling wordt de leverkaas aan de bovenkant even licht afgebrand ter versiering.

Bij de supermarkt kan het met of zonder spek zijn, zie bijvoorbeeld: http://www.voordeelmuis.nl/cgi-bin/v.cgi?a=d&d=627975
Amadea
13 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Leverkaas behoort tot de vleeswaren en is sterk verwant aan leverpastei, maar het is door toevoegingen als zetmelen steviger geworden.

Het voordeel daarvan is dat het in dunne plakjes te snijden is en door de slager of vleeswarenindustrie voorgesneden kan worden verkocht. Het snijverlies is minimaal. Om leverkaas, dat blokvormig is, zit vaak een karakteristiek laagje spekvet. De aanduiding kaas slaat op de snijdbaarheid. Een ronde variant op leverkaas is de Berliner leverworst. Leverkaas is voornamelijk gemaakt van varkenslever en -vlees.

In Zuid-Duitsland, Oostenrijk en Zwitserland kent men een vleesproduct met bijna dezelfde naam, de Leberkäse; deze heeft een vergelijkbare vorm als leverkaas, maar bevat veel minder lever, in Beieren zelfs geen.