smaakt kip die ingespoten is met tarwe nog naar echte kip?

ik hoorde laatst dat kippen worden ingespoten met tarwe. smaken ze nog wel dan? en hoe gaat dat dan?
is tarwe dan vloeibaar?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
2K

Het beste antwoord

Veel vleessoorten worden ingespoten met een vloeistof die voornamelijk bestaat uit water en zout.
Er worden meer stoffen aan deze vloeistof toegevoegd, zoals de smaakversterker monosodium glutamaat. Die wordt gewonnen uit bijvoorbeeld bieten, of granen als tarwe. Ik denk dat je daarop doelt.
In die zin wordt kip inderdaad ook vaak ingespoten met vloeibare tarwe. Dit wordt gedaan om de kipfilet op goedkope wijze zwaarder te maken, en om de smaak te versterken.
Zout en monosodium glutamaat zijn smaakversterkers, geen smaak op zichzelf. Dat betekent dat de smaak van de kip wordt versterkt, en dus een sterkere kip-smaak krijgt. Het krijgt hiervan dus niet een tarwesmaak.
Deze toevoegingen zijn nodig, omdat de kipfilets die wij meestal eten afkomstig zijn van snel gegroeide jonge kippen, die van zichzelf nog weinig "kippensmaak" hebben.
De manier waarop het vlees wordt ingespoten, gaat vaak door middel van injectienaalden. honderden injectienaalden worden met een machine tegelijk in het vlees gestoken, en de vloeistof wordt geïnjecteerd. Daarna wordt het vlees in een grote soort wastrommel rondgedraaid, zodat de vloeistof zich goed door het vlees verdeelt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

kip smaakt tegenwoordig nooit meer naar kip . . alleen de echte boerderij of andere erf kippen smaken nog zoals het hoort. .
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
+
Waarschijnlijk heeft de vraagsteller zelfs nog nooit 'echte' kip geproefd; kip(penvlees) wordt tegenwoordig met zo veel zooi behandeld...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat krijg je als je geen normale prijs wilt betalen...
van inspuiten met tarwe heb ik nog nooit gehoord, maar inspuiten met water om het gewicht te verhogen is aan de orde van de dag.
veel maakt dat echter niet uit.
wat wij kip noemen, zijn uit hun krachten gegroeide vleeskuikens van 6 weken oud.
je kan niet verwachten dat hier kraak of smaak aan zit.
maar hey, niet klagen, we kiezen immers massaal voor de kiloknaller?
13 jaar geleden
Ingespoten met tarwe? Tenzij men een nieuwe methode heeft ontwikkeld die ik nog niet ken, lijkt mij dit sterk.

Wat er wel gebeurd is dat, met name, de filet (borst) van de kip wordt bewerkt. Hierbij wordt eiwit toegevoegd aan de filets, deze kunnen water aan zich binden. Het eiwit is veelal afkomstig van varkens of runderen.

Het extra eiwit is in staat om het toegevoegde water aan zich te binden. Maw. je maakt met behulp van een beetje eiwit en veel water de kipfilet zwaarder.

Vwb de smaak. Zoals al gezegd eten wij tegenwoordig geen kippen meer maar kuikens die in 43 dagen worden grootgebracht. De voer inname is compleet afgesteld om een maximale groei te krijgen. Hierbij is het component "smaak" niet van belang.

Als je de kans krijgt om een echte kip te eten, moet je het niet laten. Mits goed bereid uiteraard, zul je een compleet andere ervaring opdoen en een "explosie" aan smaak tegenkomen.

Vwb prijs. Inderdaad, indien de consument wil betalen, zijn er smakelijke alternatieven.