Nee, een suikerspin kan niet bederven, zoals een stukje vlees, zodat je er ziek van wordt als het bedorven is.

Suiker is vrijwel onbeperkt houdbaar, net zoals zout. Suiker moet je wel droog bewaren, maar zelfs als het vochtig wordt, en je droogt het, dan is er met je doosje suikerklontjes niets aan de hand.

Een suikerspin lijkt mij voor het allergrootste deel uit suiker te bestaan. En daarom kan hij niet bederven.
Of een suikerspin nog nèt zo lekker is, als je 'm "vers" opeet, of na 5 jaar, dat is een andere vraag.

Er zit ook een beetje geur aan een suikerspin, en voor alle voedingsmiddelen geldt, dat geur in belangrijke mate medebepalend is voor de smaak. Ik stel mij voor, dat een 5 lang bewaarde suikerspin, nog maar heel weinig geur heeft. Conclusie: je suikerspin zal minder lekker zijn, maar ziek zul je er niet van worden.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Eigenlijk niet, het is 100 % suiker (eventueel met wat kleurstof) en daar kunnen bacteriën in deze vorm helemaal niks mee. Bederven in de zin van 'verrotten' kan hij dus niet.

Wel kan hij behoorlijk oneetbaar / onaantrekkelijk worden als je hem niet vers opeet. Als hij de kans krijgt uit te drogen, wordt hij hardstikke taai, en als hij die kans niet krijgt, trekt-ie meestal behoorlijk vocht aan, waardoor het een vieze versuikerde kledderzooi wordt. In die zin is het lekkere er aan wel zo goed als bedorven ja. Maar ziek wordt je er niet van.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nee hij bederft niet. Een suikerspin is echter wel zeer hygroscopisch ofwel gevoelig voor vocht. Er zal door de inwerking van het vocht slechts een klein zoet klompje overblijven. Suikerspinnen om mee te nemen zitten daarom altijd in een plastic zak.