Kun je de hoeveelheid vitamine C verminderen door deze te neutraliseren? (zie uitleg)

Een kiwi bijvoorbeeld bevat veel vitamine c, dit is ook te proeven, aangezien deze vaak zuur smaken en vitamine c is van nature een soort zuur.
Stel dat je na het eten van een kiwi een glas melk drink of een maagzuurremmer slikt, welke dus een bepaalde hoeveelheid zuur (en dus vitamine c) neutraliseert, heeft dit dan invloed op de hoeveelheid vitamine c die er wordt opgenomen?

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
2.2K
Erna55
7 jaar geleden
Wat is je bron die zegt dat melk vitamine C neutraliseert ?
tinus1969
7 jaar geleden
Waarom zou je dat willen?
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Erna, dat zeg ik niet maar vraag ik omdat melk (ook) maagzuur neutraliseert tinus1969, dat wil dus juist niet dat er vitamine c wordt geneutraliseerd door melk of zuivel producten bijvoorbeeld
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Onder een ph van 4,7 gebeurt er bijna niks met ascorbinezuur.
De ph in de maag is (bijna) altijd lager, zelfs met maagzuurremmers.
http://www.wetenschapsforum.nl/index.php/topic/167244-ascorbinezuur-in-water/ Maar anders zou melk (of wat dan ook) alleen het zuur neutraliseren en niks met het ascorbaat gedeelte doen.

Het beste antwoord

Het hangt er een beetje vanaf wat je precies bedoelt met neutraliseren. Als je bedoelt of een oplossing van vitamine C (dus een zure oplossing) neutraler te maken is (door bijvoorbeeld een base toe te voegen) dan is het antwoord 'ja.' Als je bedoelt, of het vitamine C daardoor onbruikbaar wordt voor je lichaam, dan is het antwoord 'nee.'

Eerst even wat er nu eigenlijk gebeurd; en voor de scheikundigen onder ons, ik weet dat het een vereenvoudigde versie van de werkelijkheid is. Ik gebruik de haakjes om de ionen ter verduidelijking; ik kan in GV nu eenmaal geen sub- of superscript gebruiken.

Een 'zuur' is een stof waarbij een H+ ion loskomt op het moment dat het oplost in water. We schrijven dan voor maagzuur bijvoorbeeld: HCl --> (Cl-) + (H+)
Voor vitC wordt dan: vitC-H --> (vitC-) + (H+)

Bij 'neutraliseren' in scheikundige zin moet er dan een base toegevoegd worden. Een 'base' is elke stof die juist een H+ kan opnemen; of makkelijker een OH- ion. In melk zitten deze OH- ionen, vandaar dat melk basisch is.
Met maagzuur gebeurd dan bijvoorbeeld:
HCl + (OH-) --> (Cl-) + (H+) + (OH-)
en vervolgens:
(Cl-) + (H+) + (OH-) --> (Cl-) + H2O

Met vitC gebeurd net zoiets:
vitC-H + (OH-) --> (vitC-) + (H+) + (OH-)
(vitC-) + (H+) + (OH-) --> (vitC-) + H2O

Daarmee zijn alle H+ ionen dus weg, want die zitten daarna vast in het H2O. Het zuur is daarmee geneutraliseerd.
Het vitamine C is echter nog helemaal intact; nou ja met een H-atoom minder, maar dat maakt voor het lichaam niets uit. Mocht het nodig zijn, dan wordt dat H-atoom na opname wel weer toegevoegd.

Overigens staan 'maagzuurremmers' hier helemaal buiten. De meeste maagzuurremmers zorgen ervoor dat de maag minder H+ ionen naar de maaginhoud kan transporteren; ze laten dus geen H+ reageren (zoals hierboven beschreven).
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Bedankt voor je gedetailleerde uitleg

Andere antwoorden (2)

Ja, dat kan omdat in melk fytinezuur zit wat vitamine C "ascorbinezuur" kan neutraliseren.
wij spreken hier wel van grote hoeveelheden. bij beperkte inname zal het effect nagenoeg nihiel zijn.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Erna55
7 jaar geleden
Ik kan niet vinden dat in melk fytinezuur zit.
Wat is je bron ?
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
In een gemiddelde kiwi zit bijna 100% van de ADH vitamine c, als je na het eten ervan een glas melk drinkt, dan gaat er dus geen noemenswaardige hoeveel vitamine c van die kiwi verloren?
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
In melk zit geen fytinezuur. -
Daarnaast doet het niks met vit C. Het bindt zich aan mineralen, die daardoor niet opgenomen kunnen worden.
Nee, je kunt de opname van vitamine C niet neutraliseren of afremmen. De opname in de darm is onafhankelijk van andere voedingsmiddelen.