Wat is de reden dat mensen gevarieerd zouden moeten eten?

Er zijn toch genoeg dieren die heel eenzijdig eten? Hebben hersenen misschien ook bepaalde eisen op het gebied van voedingsstoffen?

Toegevoegd na 10 uur:
....het heeft er niet mee te maken dat je als mens meestal de eerste, zeg, 10 jaren van je bestaan wordt grootgebracht met een behoorlijke variatie aan eten (door je ouders) en je lichaam zich daar vervolgens aan gewend? En bij verschraling van variatie daar vervolgens de gevolgen van ziet? In de plaats waar ik woon loopt een jongen rond waarvan men zegt dat ie alleen maar cola drinkt en friet eet. Tja waarom ook niet. Het is niet dat ie er héél gezond uitziet, maar hij loopt nog wel rond. Misschien hebben de organen zich eraan aangepast. Of is het onmogelijk en is het een fabel? Hij kan ook nog gewoon praten. Lijden je hersenen onder dat eetgedrag?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
1.9K

Antwoorden (8)

Gevarieerd eten houdt in genoeg van allerlei vitamines binnen krijgen van a t/m/z.....

Aangezien wij geen dieren zijn, maar mensen hebben wij toch iets ander voedingsstoffen nodig, en misschien heeft dat te maken met je hersenen.

Bijgevoegde link..

http://mens-en-gezondheid.infonu.nl/gezonde-voeding/54911-hersenen-gezonde-voeding-voor-de-hersenen.html
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Mensen zijn ook dieren.
Wij mensen moeten gevarieerd eten om alle benodigde voedingsstoffen, vitaminen en mineralen binnen te krijgen.

Daarbij worden er bestrijdingsmiddelen op ons voedsel gebruikt. Door te variëren voorkom je dat je teveel van deze "giftige" stoffen binnenkrijgt en ziek wordt.

Gewichtsconsulente Doortje
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Er zijn ook mensen (ook een dier) die een eenzijdig dieet kennen. Zo eten de Masai (stam in Kenia) voornamelijk bloed, melk en vlees.

Een theorie is nadat de mensheid eiwitten (proteïnen) is gaan eten, de hersenen in omvang zijn toegenomen. Waardoor we onze intelligentie hebben kunnen ontwikkelen en we ons heden kunnen onderscheiden van de (andere) dieren.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Om gezond te blijven heb je minimale hoeveelheden van bepaalde voedingsstoffen nodig. Daarom is het nodig om meerdere soorten voedingsmiddelen te eten en ook niet iedere dag hetzelfde te eten. Bedenk dat de mens in de prehistorie, in de tijd van de jagers/verzamelaars, veel gevarieerder at dan de moderne mens nu doet.

Of je brood, pasta of rijst eet maakt niet zo gek veel uit. Het is alledrie graan. Bladgroenten verschillen onderling neit veel van alkeaar qua voedingswaarde en vruchten kun je eveneens in een paar groepen indelen. Dan heb je nog vlees en vis, die vooral in te delen zijn in vette en minder vette soorten maar dan heb je de grootste verschillen ook wel gehad. Binnen die groepen voedingsmiddelen hoef je voor je gezondheid niet zo heel nodig te variëren maar doe je het meer voor de aardigheid: 'verandering van spijs doet eten'.

Dieren kun je het beste één soort voer geven waar alles in zit. Met name katten kunnen moeilijk doen als ze de smaak van iets anders te pakken hebben.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De mens kan net als andere dieren ook overleven met heel eenzijdig voedsel. Maar wij willen graag meer: we willen niet alleen overleven, maar ook optimaal gezond zijn, zodat we vol energie en levenslust optimaal kunnen presteren en genieten, en heel oud kunnen worden.
En dáárvoor moet je gevarieerd eten.

Andere dieren moeten waarschijnlijk ook gevarieerder eten als ze in optimale gezondheid willen zijn, maar kunnen dat niet begrijpen, en wij als mens vinden het meestal niet belangrijk genoeg of de dieren in optimale gezondheid zijn.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Mensen zijn omnivoren, alleseters. Daarom is het slim om te variëren met wat je eet, waar bijvoorbeeld vleeseters als katten en honden vooral dierlijke eiwitten (vlees, vis) nodig hebben en herbivoren zoals koeien vooral planten.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
je moet gevarieerd eten zodat je al de stoffen binnen krijgt die je lichaam nodig heeft.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Omdat wij alleseters zijn, en geen enkel voedingsmiddel alles bevat wat we nodig hebben.

Nu hoef je er natuurlijk ook geen hogere scheikunde van te maken, want met een normaal afwisselend dieet krijg je normaliter alles binnen wat je nodig hebt, en een beetje schommelen met tekortjes of overschotjes kunnen we best hebben.
Eet je echter HEEL eenzijdig of heel erg veel geraffineerd (niet-natuurlijk, bewerkt) voedsel, dan bestaat er wel degelijk (verhoogd) risico op allerlei bijwerkingen en zelfs ziektes.

Een mens is niet zo gevoelig als pakweg een machine dat-ie meteen kapot is als je er een keer totaal verkeerde brandstof ingooit, maar we zijn nu ook weer niet zo flexibel dat je gewoon kunt eten en laten staan wat je wilt zonder daarvan op de lange termijn de gevolgen onder ogen te zien.

Leven op patat en cola kan op het oog wellicht weinig kwaad. Maar als je dat jaren volhoudt, dan kun je vast gaan wachten op overgewicht, hart-en vaataandoeningen, suikerziekte en problemen met de gewrichten. Het risico op tientallen soorten kanker (met name aan maag en darmen) krijg je er dan gratis bij. Je hersens pakken het langst wast ze nodig hebben, ten koste van alle andere organen en lichaamsdelen. Voor je dáár schade aan ondervindt, moet je het wel extreem bont gemaakt hebben. (Eigenlijk redt je dat alleen een beetje vlot met alcohol).

Spreek nog maar een keer met hem af als-ie 40 is. (Als-ie dat haalt natuurlijk, want als hij na zijn puberteit niet stopt met dit dieet, is die kans niet eens echt heel denkbeeldig)