Hoe let ik op vezelinname zonder mijn calorie inname omhoog te gooien?

Volgens het voedingscentrum moet ik dagelijks 2 ons groeten en 2 stuks fruit eten, dat is het probleem nog niet. Ook de aardappels/volkoren pasta e.d. is geen probleem. Echter ik moet ook 6-8 boterhammen eten. Mijn hemel, dat krijg ik echt niet weg hoor, als ik 2 (uiteraard volkoren) boterhammen bij de lunch eet dan heb ik meer dan genoeg. Voor ontbijt eet ik altijd Optimel. Gewoon omdat ik dat heerlijk vind om de dag mee te beginnen.

Hoe ga ik toch meer vezels binnen krijgen? Ik zat te denken aan mss minder yoghurt (neem nu 250 gr) en dan aanvullen met Fruit n Fibre ofzo, of hoe heet die andere met heel veel vezels? Of gooi ik dan mijn calorieen enorm omhoog.

Let wel, ik eet gezond en gevarieerd alleen te weinig voor bovengenoemde hoeveelheden en dus kennelijk te weinig vezels. Ik eet niet weinig om af te vallen maar gewoon puur omdat ik niet meer hoef. Geldt ook alleen voor de lunch, met het avondeten eet ik lekker veel groenten en de rest.

Weet jij het antwoord?

/2500

Het beste antwoord

Als ik dit zo lees, eet je volgens mij wel gezond. Het voedingscentrum geeft een aanbeveling, maar dit kan verschillen met jouw levensstijl (Als je bijv. de hele dag loopt op je werk, heb je meer nodig dan iemand die de hele dag achter de computer zit.) 6-8 boterhammen worden inderdaad aangeraden, omdat ze veel vezels bevatten, maar weinig kcal. Je kunt bijvoorbeeld ook proberen om als tussendoortje een boterham met magere vleeswaren, 30+ kaas of mager zoet beleg te nemen. Verder worden er ook "losse vezels verkocht" Zoals noten en zaden, die kun je nog bij je yoghurt doen. Maar verder eet je erg gezond hoor! Niks mis mee! Gewichtsconsulente Doortje

RoadRunner: Adviezen zijn leuk, maar moeten wel op het individue afgestemt worden. Wat je van een website haalt helpt een beetje om je gedachten op de rit te krijgen. Alle verse groente die je eet zit ook vol vezels. Daar moet je niet per se brood voor eten. Als jij gewoon normale stoelgang hebt, is er geen reden om meer vezels te eten. Er zijn miljarden mensen op de wereld die nog geen brood per jaar eten.

Ik vermoed dat je al een tijdje het voedingspatroon hebt zoals je hier omschrijft. Als jou dat goed bevalt: niks veranderen. Eet als tussendoortje een stukje fruit, en als het kan ook bij de lunch wat groente. Daar hou je ´t prima mee vol.

ik zou ook niks veranderen. Zoals je het opschrijft eet je gezonder dan een groot deel van de nederlandse bevolking. Het is denk ik wel goed als je de vezels wat verspreid over de dag binnenkrijgt. Dan heeft je systeem de hele dag iets om mee aan het werk te zijn. Ik ben gelukkig net een konijn, ik ben dol op peen. Die knaag ik zo tussendoor naar binnen (zijn gelijk groente en vezels en geen zware calorieen). Een tomaat op je brood is ook een goede. Als je echt iets aan je ontbijt wilt doen kun je ook een schep(je) lijnzaad door je optimel doen (calorieën vallen mee volgens mij)

Als er niks mis met jouw stoelgang is dan zal het met je vezelinname wel meevallen. Voor de zekerheid zou je een lepeltje zemelen door de yoghurt kunnen mengen. Kost bijna niets en eet met yoghurt makkelijk weg.

Ik ben momenteel weer een beetje aan het letten op mijn voeding en wat ik nu als tussendoortje neem: Wasa Lichtgewicht. Maar er zijn ook andere soorten, zoals Wasa Vezelrijk, Wasa Volkoren, Wasa Solruta, etc. Als je er 1 met beleg of 2 zonder beleg neemt, dan gaat alles goed met je stoelgang.

Bronnen:
http://www.wasa.com/nl/onze-produkten/

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100