Val je beter af als je niet goed kauw?

Voedsel die je lichaam snel kan verteren, daar word je dikker van als andere voedsel. Voorbeeld suiker, sapjes e.d. worden erg snel opgenomen in het bloed. Daarom word, als je wilt afvallen, complexe suikers aangeraden, zoals bonen, die minder snel opgenomen worden omdat je maag er meer moeite voor moet doen om het af te breken.

Nu mijn vraag: Als je je eten niet goed kauwt, in tegenstelling als je aangeleerd word, dan komen er grotere stukken in je maag, en heeft je maag er meer moeite mee om dat af te breken en zou je dus meer af moeten vallen?

Toegevoegd na 1 week:
Ik krijg heel veel antwoorden met een negatief antwoord, omdat de hersens eerder het seintje krijgen dat je vol zit als je langzaam eet.
Maar dan word er van uitgegaan dat je pas stopt met eten als je vol zit?
Maar als we nu eens uitgingen van een vast hoeveelheid eten? Het gaat me echt alleen om het principe om je maag harder te laten werken en moeilijker verteerbaarder eten waardoor je af zou vallen.

Toegevoegd na 1 week:
En ook dat het allemaal gezonder zou zijn en beter voor de spijsvertering enzo vind ik geen goed antwoord, want dat was mijn vraag niet!
Die ging uitsluitend over het afvallen!

Toegevoegd na 1 week:
Deze vraag is vooral van belang voor diabetici. Die moeten juist gecompliceerde voedsel eten zoals bonen en vooral dingen vermijden die makkelijk opgenomen worden (enkelvoudige suikers etc.)
Vandaar dat ik vooralsnog vasthoud aan de stelling; zorg ervoor dat je maag veel werk heeft!

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
2.2K

Antwoorden (6)

Dokter Fletcher een dieet-deskundige heeft aangetoond dat we ons voedsel goed tot zeer goed moeten kauwen, wij slikken te snel door, we eten te warme of te koude spijzen en dranken en te grote hoeveelheden. Voedsel dat onvoldoende is gekauwd, dat niet eerst in de mond door vermen-ging met speeksel voorbereid is voor de spijsvertering, wordt tot ballast in onze maag en ingewanden.

Goed gekauwd voedsel is al half verteerd. Dit bevordert de spijsvertering en levert het lichaam meteen energie op. Laat het speeksel op de spijzen inwerken, concentreer al uw aandacht op de handeling van het eten, op de wijzigingen van de smaak, die zich voordoen, dan zult u de werkelijke smaak der spijzen ontdekken. Het voedsel, dat lang ge-kauwd en 'goed voorbereid' is, komt op de ideale tem-peratuur in de maag terecht.

Door goed te kauwen om zo het gecompliceerde werk van het spijsverteringskanaal te vergemakkelijken, houdt u een energiereserve over voor andere werkzaamheden, terwijl het voedsel wanneer u het onvoldoende kauwd, onver-teerd blijft, digestiestoornissen veroorzaakt en u de nare gevolgen ervaart. Vanaf de eerste poging om verstandig
te kauwen zult u er de zegen van ondervinden.

Een bewijs wordt door de ontlasting geleverd: deze heeft een goede vorm, is week en ziet er uit als vochtige potte-bakkersaarde en heeft geen kwalijke geur en eventuele verstopping verdwijnt. De schadelijke uitwerking door onvoldoende te kauwen: de gifstoffen, die door de rot-tingsbacteriën worden voortgebracht, komen in het bloed terecht en vergiftigen het gehele gestel. Waar het op aankomt is wat u opneemt, niet wat u doorslikt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nee, de beste manier om af te vallen is juist om kleine hapjes te nemen en deze grondig te kauwen. Dan heb je namelijk eerder het gevoel verzadigd te zijn. Probeer elke hap 15 tot 20 keer te kauwen voordat je 'm doorslikt. Het helpt ook om het op je bord al goed klein te snijden. Door te kauwen wordt het voedsel fijngemalen en tegelijkertijd worden er speeksel en enzymen aan het eten toegevoegd. Enzymen, zoals amylase, zetten het voedsel om in voedingsstoffen. Hoe beter de enzymen het eten voorverteren, des te beter het door je darmen kan worden opgenomen. Op deze site wordt heel duidelijk uitgelegd hoe de spijsvertering in z'n werk gaat: http://www.hoehetwerkt.nl/index.php/Spijsvertering
Amadea
13 jaar geleden
Ik moest lachen toen ik dit las en waarom denk je nu ?
Omdat ik zowat alles in 21 keer door slik, ik kauw haast niet.
Ik moet juist van mijn arts een darm specialist kauwen omdat ik buikpijn krijg van het niet kauwen alles blijft al een brok in mijn maag zitten.
Ik krijg juist een opgezette buik er van omdat ik niet goed kauw.
En ik ben niet mager of slank om eerlijk te zijn.

Ik hoop dat ik je uit die droom kan helpen zo.

Mijn kinderen en man zeggen altijd dat ik te snel eet.
Het is echt hap slik weg bij mij.
En het nadeel is dat ik het altijd benauwd heb na het eten omdat het als een bonk op mijn maag lig.

Toegevoegd na 55 seconden:
In 21 keer moest zijn in 1 keer.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het feit dat jij buikpijn krijg van niet goed kauwen helpt mij niet echt uit de droom.
Ging er mij om, val je beter af als je je eten niet goed kauw?
In feite heb je gelijk, maar dan geniet je niet echt van het eten, wat zo fijn kan zijn!
Goed kauwen is altijd beter om alles goed te verteren.
Neem de aandacht voor elke hap en geniet van de smaak. Geniet echt! Doe rustig aan en voel de structuur.
Je spijsvertering begint al bij het zien van het voedsel, en als je het goed door je mond laat gaan (lekker!) gaan de enzymen er ook alvast mee aan het werk,
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
In de praktijk blijkt dat mensen die hun eten hap-slik naar binnen schrokken juist dikker zijn dan langzame kauwers. Dat er hele stukken voedsel in je maag zitten is geen enkel probleem ; daar weten je maag en darmen prima weg mee, en je poept echt geen hele stukken aardappel of karbonade meer uit, hoor. Was het maar waar ; dan zou je je helemaal te pletter kunnen vreten zonder een gram aan te komen. NOT !

Juist langzaam kauwen bevordert de opname en vertering van je voedsel, en dat niet alleen je geeft het 'verzadigingscentrum' in je hersenen dat stukje dat je moet vertellen dat je genoeg gegeten hebt en dus vol zit, de tijd om te gaan werken.

Ongeveer vijftien tot twintig minuten na aanvang van de maaltijd geven je hersens het signaal 'vol'. Of je nu in die tijd vier kilo speklappen hebt weggewerkt, of alleen maar hebt zitten kauwen op een bordje vol sperziebonen. Het probleem met te dikke mensen is vaak dat ze in die tijd al meer dan de benodigde hoeveelheid calorieën hebben ingenomen, en dat op een gegeven moment dat signaal ook niet goed meer werkt.

Misschien ken je het zelf van een bijzonder maaltijd, dat je net effe sneller / meer eet dan goed voor je is, en vervolgens de hele avond prop- en propvol zit.
Of het tegenovergestelde : van een avond fonduen of gourmetten en dat je tot je verbazing na drie stukjes vlees en twee stukjes stokbrood al propvol zit - omdat je daar twintig minuten over hebt gedaan.

Langzaam eten en goed kauwen is dus een uitstekende manier om af te vallen. Je kunt met veel minder eten toe.(En je verbrand ook nog calorieen met het kauwen, maar dat is helaas maar minimaal ;-) )
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Kauw elke hap minimaal 20 keer om bewust te zijn dat je eet en wat je eet. Je maag verteert het eten beter en sneller en je krijgt sneller een seintje dat je vol zit.