Waarom duurt de goedkeuring van stevia, de niet-schadelijke suikervervanging zo lang?

Sinds honderden jaren wordt de stevia plant gebruikt als alternatief voor suiker. Dit product zou de oplossing zijn voor diabetici en mensen die willen lijnen, omdat het 0 procent koolhydraten bevat. Het zou zelfs gezond zijn door mineralen die van nature aanwezig zijn!

Het is nog niet toegelaten door de voedselautoriteiten in Amerika en Europa. Als onderzoeken bewijzen dat het alles behalve schaadt, waarom duurt het dan zo lang voordat we het legaal kunnen gebruiken?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
1.3K

Het beste antwoord

Stevia is goedgekeurd sinds 14april 2010 in Europa als zoetstof. Vroeger mocht het ook al verkocht worden als plantje of zelfs als uitwendig middel, maar nu mag het gewoon verkocht worden als zoetstof. Zeker een aanrader. Ikzelf zoet al jaren met stevia. Dit is het veiligste en gezondste zoetmiddel dat er bestaat.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (6)

Omdat er belangen mee worden geschaad als jij gelijk hebt
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Omdat er voor elk levensmiddel dat nieuw toegelaten moet worden heel, heel, heel veel onderzoek, ook naar de lange termijn-effecten moet worden gedaan alvorens het wordt toegelaten.
En het is nu niet dat we ernstig zitten te springen om WEER een nieuw zoetmiddel natuurlijk ; voor zowel diabetici als lijners zijn er al tijden goede alternatieven.

Maar het zit er wel aan te komen, kwestie van geld en afwachten. Kunnen we uit NOG meer dingen kiezen. Hoi. :roll:
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Er zijn allerlei geruchten dat de suikerindustrie de goedkeuring van stevia tegenwerkt en en dat het daardoor komt.
Maar het kan ook gewoon heel normaal zijn dat het zo lang duurt. Er moet genoeg betrouwbaar, onafhankelijk onderzoek zijn waar met zekerheid de conclusie uit getrokken kan worden dat het niet schadelijk is, en waarschijnlijk is dat er gewoon nog niet genoeg.
Voor leken kunnen allerlei onderzoeken en onderzoeksconclusies betrouwbaar klinken, terwijl ze dat in feite helemaal niet zijn, mogelijk is dat hier ook het geval.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
In Frankrijk gebruiken ze het al,en voor de rest van Europa kan elk moment de beslissing vallen.

Hoewel stevia in de landen van herkomst al eeuwen wordt gebruikt als zoetstof, was toepassing van stevia in geconcentreerde vorm (stevioside of rebaudioside) in levensmiddelen tot 2010 niet toegestaan in de Europese Unie, uitgezonderd Frankrijk. Dit omdat de veiligheid van stevia volgens de Wetenschappelijke Voedingsmiddelencommissie van de Europese Unie niet vaststond[1]. De Franse overheid heeft in 2009 het stevia-ingrediënt rebaudioside A officieel toegestaan als zoetstof.[2]. In 2010 heeft de EFSA het gebruik van steviolglycosiden als zoetstof in voedingssmiddelen als veilig beoordeeld, wat zou kunnen leiden tot een snelle EU-brede toestemming voor het gebruik van de zoetstof.[3] Verwacht wordt dat een Europese goedkeuring van stevia eind 2010 rond kan zijn, waarna de zoetstof breder beschikbaar komt. [4]

In Frankrijk is The Coca-Cola Company, drie maanden nadat de Franse overheid rebaudioside A officieel als zoetstof had toegestaan, er als eerste toe overgegaan om een Fanta-variant met dit stevia-ingrediënt te zoeten

Toegevoegd na 1 minuut:
En als antwoord op de originele vraag :

Toepassing van steviolglycosiden (stevioside of rebaudioside) in levensmiddelen was tot 2010 niet toegestaan in de Europese Unie, uitgezonderd Frankrijk. Dit omdat de veiligheid ervan volgens de Wetenschappelijke Voedings Commissie van de Europese Unie niet vaststond
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De Europese Commissie is akkoord met het gebruik van Stevia. Maar de zoetstoffenindustrie en de machtige suikerindustrie lobbyt natuurlijk al heel lang om dit tegen te houden.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
In sommige tuincentra kun je het plantje kopen je kunt er blaadjes van drogen.dan heb je het s winters ook want het is niet vorstbestendig.Ik heb het ook ooit in poedervorm op een markt gekocht gewoon in Nederland. je doet er lang mee want het is zeeeeeer zoet!!