Hoeveel calorieen moeten in iets zitten, zodat het aan een 'gezond tussendoortje' voldoet?

Op internet zag ik op een site dat sommige mensen noodles uit die pakjes als tussendoortje pakken. Dan bedoel ik niet die neppe troep uit de supermarkt, maar die uit de Toko's. Ik heb hier Indomie, en hier staat op dat er ongeveer 350 calorieen inzitten. Nu vraag ik me af of dit onder een gezond(of gewoon) tussendoortje valt, als je de beweging en andere dingen op een dag meetelt. Als vrouw zijnde mag ik 2000 calorieen op een dag hebben. Als ik ontbijt, lunch en avondeten zou nemen en die mie als tussendoortje, zou dat dan goed zijn? Of niet?

Sorry voor deze super rare vraag!
(en ik ben niet dom, ik weet dat noten ook een gezond tussendoortje is maar ik heb het veen over mie)

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
3.1K
Kimath
13 jaar geleden
Het gaat niet puur om de calorieen, maar vooral om de hoeveelheid suiker, vet en zout. Van die instant noodles bevatten vaak veels te veel zout.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
1.6g. Misschien stom maar ik weet niet of dat erg veel is?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Waarom bij voorbaat al in de verdediging, alsof we dit een rare vraag en jou dom zouden vinden? Ik vind het een heel normale vraag.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik ben het totaal niet gewend dat mensen hier zo vriendelijk reageren. Ik heb een tijdje op het forum can de CosmoGirl gezeten.. Daar kreeg je af en toe steken onderwater of sarcastische opmerkingen naar je toegegooid .. Daarom ben ik maar voorzichtig want als je daar van tevoren een waarschuwing gaf kreeg je iets minder de volle laag op je hoofd ..

Het beste antwoord

Dat is geen tussendoortje, dat is een lichte lunch!

Maar uiteindelijk hangt het er natuurlijk van af wat je eet als ontbijt, lunch en avondeten. Met andere woorden: als je met de rest van wat je eet (én drinkt!) ruimte hebt voor 350 calorieën, is het qua calorieën een prima tussendoortje.

Hetzelfde geldt voor zout, wat in een reactie op je vraag wordt genoemd: daar mag je per dag maximaal 6 gram van binnenkrijgen. De meeste Nederlanders eten veel meer zout per dag, Dan tikt die 1,6 gram die je noemt in een reactie al snel best aan.

Let ook op, het gaat om 6 gram zout, niet 6 gram natrium. Vaak staat natrium in de ingrediëntenlijst. En 1,6 gram natrium komt overeen met 4 gram zout...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Misschien is dit ook weer zoiets waar je van gaat zuchten, maar er staat hier Sodium 1,6g. Ik ging er vanuit dat dat misschien dan voor het zout stond. Op een forum stond dat Sodium hetzelfde is als Natrium Chloride en dat dat natuurlijk keukenzout is. Daarom .. :( Maargoed dit is dus bij een gezond dieet aan te raden als af en toe een tussendoortje?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Sodium is de Engelse naam voor natrium. Niet voor natriumchloride, wat inderdaad gewoon keukenzout betekent. Je noodles bevatten dus 4 gram zout van de 6 die je mag per dag. Tenminste, als dat het gehalte is per portie, en niet bijvoorbeeld per 100 gram bereid product of per 100 gram onbereid product. Daar moet je altijd even naar kijken en indien nodig omrekenen. Of dit zo af en toe kan: álles kan af en toe wel. Al wil je af en toe een portie friet met mayo eten. Maar dan natuurlijk niet op maandag noodles, op dinsdag friet, op woensdag bonbons etc.!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dus die noodles is eigenlijk niet helemaal geschikt als een gezond tussendoortje? Jammer want ik ben er zo verliefd op, haha. Nou Ja, dan zal ik iets anders moeten vinden met wat minder zout.

Andere antwoorden (4)

Ik denk dat het het belangrijkste is dat je er een beetje ontspannen mee omgaat.
Als jij lekker in je vel zit en gewoon een gezond gewicht hebt, dan zou ik zeggen denk niet te veel na en eet gewoon wat je lekker vind!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
350 kcal voor een tussendoortje is erg hoog!
Ik adviseer mijn cliënten altijd om rond (of het liefst net iets onder) de 100 kcal te zitten.

Mijn cliënten willen wel afvallen, dus ik weet niet of jij dat wilt. Maar gezonde tussendoortjes zijn bijvoorbeeld;
stuk fruit (geen banaan of mango)
schaaltje magere yoghurt of kwark (150 ml.)
klein koekje (biscuitje, cafe noir etc.)
1 sultana of liga

En zo zijn er nog veel meer! Je kunt op internet altijd wel vinden hoeveel kcal er ergens inzitten! Succes!

Gewichtsconsulente Doortje
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
350 calorietjes, dat kunnen ook 3 tussendoortjes zijn. Best veel voor eentje.

Als je nou opkikker neemt of rundvlees cup o soep, daar zit veel minder in en dan heb je toch met recht "een opkikker".
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Hey die opkikkers vind ik superlekker! En die kippensoep van Cup a Soup ook! Thanks!
Ik zie regelmatig mensen zo'n portie noodles als lunch eten. Sommigen slagen er zelfs in om daar slank bij te blijven omdat op gewicht blijven, afvallen en aankomen altijd een kwestie is van energiebalans. Eet je meer dan je verbrandt dan kom je aan etc.

Een gezonde lunch of tussendoortje kan ik zo'n portie noodles echter niet noemen. Die bestaat namelijk voor bijna 100% uit snelle koolhydraten. Wat je daarvan niet meteen verbrandt of omzet naar de glycogeen (snel beschikbare brandstofvoorraad in de spieren en de lever), wordt omgezet in lichaamsvet. Meer dan energie zit er niet in, terwijl je ook eiwitten, vetten, vezels, vitamines en mineralen nodig hebt.