Hoeveel calorieen moeten in iets zitten, zodat het aan een 'gezond tussendoortje' voldoet?

Op internet zag ik op een site dat sommige mensen noodles uit die pakjes als tussendoortje pakken. Dan bedoel ik niet die neppe troep uit de supermarkt, maar die uit de Toko's. Ik heb hier Indomie, en hier staat op dat er ongeveer 350 calorieen inzitten. Nu vraag ik me af of dit onder een gezond(of gewoon) tussendoortje valt, als je de beweging en andere dingen op een dag meetelt. Als vrouw zijnde mag ik 2000 calorieen op een dag hebben. Als ik ontbijt, lunch en avondeten zou nemen en die mie als tussendoortje, zou dat dan goed zijn? Of niet?

Sorry voor deze super rare vraag!
(en ik ben niet dom, ik weet dat noten ook een gezond tussendoortje is maar ik heb het veen over mie)

Weet jij het antwoord?

/2500

Het beste antwoord

Dat is geen tussendoortje, dat is een lichte lunch! Maar uiteindelijk hangt het er natuurlijk van af wat je eet als ontbijt, lunch en avondeten. Met andere woorden: als je met de rest van wat je eet (én drinkt!) ruimte hebt voor 350 calorieën, is het qua calorieën een prima tussendoortje. Hetzelfde geldt voor zout, wat in een reactie op je vraag wordt genoemd: daar mag je per dag maximaal 6 gram van binnenkrijgen. De meeste Nederlanders eten veel meer zout per dag, Dan tikt die 1,6 gram die je noemt in een reactie al snel best aan. Let ook op, het gaat om 6 gram zout, niet 6 gram natrium. Vaak staat natrium in de ingrediëntenlijst. En 1,6 gram natrium komt overeen met 4 gram zout...

Bronnen:
http://www.voedingscentrum.nl/nl/eten-gezo...

Ik denk dat het het belangrijkste is dat je er een beetje ontspannen mee omgaat. Als jij lekker in je vel zit en gewoon een gezond gewicht hebt, dan zou ik zeggen denk niet te veel na en eet gewoon wat je lekker vind!

350 kcal voor een tussendoortje is erg hoog! Ik adviseer mijn cliënten altijd om rond (of het liefst net iets onder) de 100 kcal te zitten. Mijn cliënten willen wel afvallen, dus ik weet niet of jij dat wilt. Maar gezonde tussendoortjes zijn bijvoorbeeld; stuk fruit (geen banaan of mango) schaaltje magere yoghurt of kwark (150 ml.) klein koekje (biscuitje, cafe noir etc.) 1 sultana of liga En zo zijn er nog veel meer! Je kunt op internet altijd wel vinden hoeveel kcal er ergens inzitten! Succes! Gewichtsconsulente Doortje

350 calorietjes, dat kunnen ook 3 tussendoortjes zijn. Best veel voor eentje. Als je nou opkikker neemt of rundvlees cup o soep, daar zit veel minder in en dan heb je toch met recht "een opkikker".

Ik zie regelmatig mensen zo'n portie noodles als lunch eten. Sommigen slagen er zelfs in om daar slank bij te blijven omdat op gewicht blijven, afvallen en aankomen altijd een kwestie is van energiebalans. Eet je meer dan je verbrandt dan kom je aan etc. Een gezonde lunch of tussendoortje kan ik zo'n portie noodles echter niet noemen. Die bestaat namelijk voor bijna 100% uit snelle koolhydraten. Wat je daarvan niet meteen verbrandt of omzet naar de glycogeen (snel beschikbare brandstofvoorraad in de spieren en de lever), wordt omgezet in lichaamsvet. Meer dan energie zit er niet in, terwijl je ook eiwitten, vetten, vezels, vitamines en mineralen nodig hebt.

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100