Welke info over kcal is juist?

Op de NEVO lijst staat dat een avocado per 100 gram 199 kcal bevat.
Via google geven de meeste sites 188 kcal aan.
Ook het aantal vezels verschilt aanzienlijk.

Waar zit dit verschil in en welke informatie is juist?

Toegevoegd na 29 seconden:
http://nevo-online.rivm.nl/ProductenDetailsGetabt.aspx?zoekstring=&tabid=1

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
1.4K
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Google zelf geeft 160 kcal aan ... kies maar
https://www.google.nl/search?q=calorie%C3%ABn+avocado&oq=calorie%C3%ABn+avocado&aqs=chrome..69i57j0l5.6023j0j8&sourceid=chrome&ie=UTF-8
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Pfft :(
Als ik daar doorklik naar de USDA en zoek op avocado raw geeft hij ook aan dat avocado's uit Florida 120 kcal per 100 gr bevatten. Ik snap er helemaal niks meer van :(
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Ik zou me kunnen voorstellen dat er verschillen in zitten al naar gelang de herkomst van de avocado i.v.m. verschillen in groeiomstandigheden en kwaliteit, maar kan daar geen informatie over vinden

Antwoorden (1)

Er is weinig reden aan de informatie van RIVM te twijfelen.
Ook het Voedingscentrum geeft 200 kcal aan.

Toegevoegd na 8 minuten:
Overigens geldt bij dit soort gemeten waarden een standaardafwijking van 0,6%. Dat verklaart het verschil nog niet.

Toegevoegd na 16 minuten:
De voorlichting van het Voedingscentrum is gebaseerd op de adviezen van onder andere de Gezondheidsraad, het onafhankelijke wetenschappelijke adviesorgaan van de Rijksoverheid.
Hierbij wordt uitgegaan van de wetenschappelijke consensus: resultaten waar de meeste onderzoekers het met elkaar over eens zijn.
SimonV