Kan brie beschimmelen waardoor het niet meer eetbaar is?

Of is de schimmel van Brie niet eetbaar. Er is witte schimmel ontstaan op het gele binnenstuk, de schimmel is wit. Maar aangezien Brie ook gemaakt is van schimmelen, weet ik niet zo goed het antwoord op mijn vraag.

Toegevoegd na 6 minuten:
Zie afbeelding. In het midden van het gele zie je witte schimmel.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
51.2K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Leuke vraag, gelet ook op de antwoorden haha.
Nu zie ik je dus al staan, zo voor je brie, te twijfelen, zal ik of zal ik niet...hahaha.
Laat je ons even weten of hij nog lekker heeft gesmaakt, dan wel of je groen en geel in je bed hebt doorgebracht ??
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Hij is op en was nog heerlijk

Het beste antwoord

De ene schimmel is de andere niet. De witte schimmel die je op het gele gedeelte ziet is een andere schimmel als waar de kaas van gemaakt is en kan schadelijk zijn voor je gezondheid.
Het kan er op gekomen zijn doordat er bv. bacteriën aan je mes gezeten hebben of dat het mes niet helemaal schoon was.
Ik zou er een plakje afsnijden en als de kaas er verder goed uitziet en ruikt zoals het behoort te ruiken, dan zou ik het er op wagen om het alsnog op te eten.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (6)

De witte schimmel die je hier ziet, is dezelfde die al reeds op de kaas zit en kan je gewoon eten. Groene brie zou ik niet meer eten...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Zolang de brie nog niet uit zichzelf naar de groenbak loopt: stukje d'r af snijden en gewoon eten. De smaak wordt als de kaas ouder wordt vaak wat sterker. Ik vind het wel lekker.

ps: Brie (kaas in het algemeen) is veel lekkerder als je het even op kamertemperatuur laat komen. Desnoods kort op laag vermogen in de magnetron .
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als het naar amonijak ( weet niet precies hoe je het schrijft ) ruikt is hij niet meer goed.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Brie is een kaas die juist door toevoeging van 'goede schimmels' de specifieke smaak door de (schimmel) korst met name heeft gekregen. De schimmels vormen een witte mat en vermengen hun eiwitafbrekende enzymen in de kaas, waardoor de eiwitten worden omgezet en een zachte, gladde consistentie ontstaat.
Als de kaas te lang wordt bewaard, gaat het afbraakproces verder en ontstaan rottingsproducten als ammoniak. Ook kunnen slechte schimmels ontstaan doordat er zuurstog bij gekomen is of contact met een kruisbesmetting van een mes od.
Dat zijn vaak vlokvormige schmmels die allengs gaan verkleuren van aanvankelijk wit naar groen.
Als de brie nog niet naar ammoniak ruikt en de vlokken nog wit zijn, zou ik het er voor een groot deel afsnijden, dus een stuk verder dan alleen de schimmel. Zolang er nog geen verkleuring of andere geur aan zit, kan je dit gerust eten.

Toegevoegd na 2 minuten:
corr; zuurstof
amc
13 jaar geleden
Brie is inderdaad een kaas met schimmels, maar toch zou ik dit stuk niet meer eten. De 'extra' schimmel op het snijvlak zit daar niet voor niets...schimmelvorming is een teken van bederf namelijk.
Het wegsnijden van schimmels, op welk product dan ook, heeft vaak niet zoveel nut. Schimmel bestaat uit draden die ook ìn bv de kaas zitten en niet alleen aan het oppervlak. En je kan niet zien tot hoever die schimmeldraden doorlopen.
Geen risico nemen en wegdoen is mijn advies.

Toegevoegd na 3 minuten:
toev. En is het ook daadwerkelijk een schimmel, dat kan ik op de foto niet goed zien. Het kan ook een bacterie zijn. Voor zover ik weet zegt geur niet zo heel erg veel, er zijn schimmelkazen die een uur in de wind stinken.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Volgens mij nog heerlijk te happen hoor.
Echte bedorven brie is een bruinige verkeleurde gele binnenkant. Dat ruik je dan ook. Echt onsmakelijk.