wat voor soort bederf kan er optreden in appel?

1) Hoe komen de roestbruine vlekken in de appelmoes? En wat is het precies? (mag met chemische termen, formule, micro-organisme enzo)
2) Wat is chemische bombage? hoe ontstaat chemische bombage? hoe kun je het tegen gaan? (mag met veel diepgaan)
3) kan er nog een ander bederf optreden in de appelmoes?

Toegevoegd na 44 minuten:
boven staat: wat voor soort bederf kan er optreden in appel? het moet zijn: wat voor soort bederf kan er optreden in appelmoes?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
1.3K

Het beste antwoord

eerst even vraag 1:
het bruine van appel (en appelmoes) is oxidatie. dat is een reactie van zuurstof met de appel (komen geen micro-organismen aan te pas)

Toegevoegd na 2 minuten:
vraag 1: het zijn ijzerhoudende componenten in de appel die reageren, zie goeie vraag nr 53536

Toegevoegd na 10 minuten:
vraag 2: chemische bombage is het bol staan van blikken doordat het beschermende tinlaagje wordt aangetast door het zuur in het product, zie link

vraag 3: appelmoes kan ook gewoon bederven, als je het laat staan bij kamertemperatuur groeien er vast hele mooie schimmels op na enige tijd
amigo
13 jaar geleden
amigo
13 jaar geleden
ik heb de link erbij gezet