Zijn voedingssupplementen nou wel of niet aan te raden? En zo ja, welke?

Op de etiketten van supplementen/vitamines staat meestal 'Een gevarieerde voeding bevat voldoende vitamines'. Daarnaast lees ik weleens dat je naast je dagelijkse portie groenten en fruit extra visolie, zink, selenium, knoflook, etc. moet slikken. Sommigen beweren dat het goed voor je is om een grote hoeveelheid vitamine C (bijvoorbeeld 5x de aanbevolen dagelijkse hoeveelheid) in te nemen. Zo zijn er wel meer verschillende en bovenal tegenstrijdige verhalen. Weet iemand hoe het nu precies zit?

Weet jij het antwoord?

/2500

Het beste antwoord

Indien iedereen gezond zou eten en drinken, zouden voedingssupplementen bijna nooit nodig zijn. Echter bepaalde sporenelementen zitten vaak te weinig in ons voedsel en veel mensen hebben van sommige sporenelementen wat meer nodig door hun werk en /of hun karakter. Ook kunnen voedingssupplementen mede helpen een kwaal of ziekte te genezen. Er bestaan inderdaad zeer tegenstrijdige verhalen. Zink, magnesium en selenium zijn voor veel mensen erg belangrijk. Door het gebruik van te veel suiker en vet en te weinig gezond voedsel komen veel mensen in de problemen, daar zit vaak het probleem, als je dat niet verandert, zullen ook extra voedingssuplimenten ook niet echt helpen.

Indien je gezond eten zijn supplementen eigenlijk niet nodig. Probleem is dat de meeste mensen niet gezond eten, en zodoende wel eens wat vitamines en mineralen tekort kunnen komen, en daardoor vatbaarder zijn voor verkoudheid, griep en of andere ziektes. Indien je weinig vette vis eet (minder dan 2 keer per week) is het gebruik van een goed visolie supplement wel een goed plan. Vervang je geraffineerde tafelzout eens voor himalayazout, wat vol met vitamines en mineralen zit. Zo nu en dan wat spirulina en/of chlorella tabletjes (algen) nemen, is ook een goed plan wat je veel vitamines en mineralen kan opleveren. In plaats van je genoemde knoflook supplement zou ik gewoon verse knoflook kopen en door het eten doen!! Indien je elke dag een flinke portie verse groente eet, en wat fruit, dan hoef jij je niet suf te gaan kopen aan supplementen. Met name in de winter komen veel mensen vitamine D tekort, maar in plaats van vit D pillen te nemen, kun je beter levertraan door je eten doen.

De voorkeur zal zijn om gezond te eten. Toch schijnen erg veel mensen tekorten te hebben, bijv. doordat overmatig suikergebruik of alcohol de opname van vitamines weer teniet doet. Zelf neig ik ernaar om de aanvulling te zoeken in betere en rijkere voeding. Doordat in goede voeding zoveel meer zit dan supplementen, vezels, sappen e.d. die je lichaam ook nodig heeft. Het is zo dat de overheid? richtlijnen heeft opgesteld voor minimale dagelijkse inname, let wel, dit zijn minimum hoeveelheden die ervoor zorgen dat je geen tekort krijgt, beter is het om meer hiervan binnen te krijgen.

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100