Waarom kunnen we in Nederland niet het Franse stokbrood (baquette) krijgen?

Hier krijg je meestal de taaie saaie smakeloze soort, terwijl een Frans stokbrood van bijna iedere bakker in Frankrijk super smaakt. Ik ben vast niet de enige die dat vindt.

paulus811
14 jaar geleden
6.5K

Het beste antwoord

Aan de originele Franse baguette mogen geen additieven worden toegevoegd, ook geen ascorbinezuur aan de bloem. Tevens ligt de minimum broodprijs vast. Kortom, voor een baguette worden meel/bloem, gist of zuurdesem, zout en water gebruikt. Om een originele baguette te maken, wordt uitgegaan van een Franse bloem en wordt een lang proces met lagere deegtemperaturen gehanteerd.

In Nederland worden stokbroden van een fijnere structuur en ander mengsel gebakken. De periode tussen bakken en verkoop is ook veel langer dan in Frankrijk. Daarbij mogen de kosten van produktie niet al te hoog zijn.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (7)

Omdat het stokbrood in Frankrijk normaal is. Hier in Nederland is goede stokbrood toch nog iets speciaals en zal je naar een goede bakker toe moeten.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ligt aan de samenstelling van het deeg.
Maar je kunt het hier ook wel vinden zij het niet overal helaas
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Franse baguette kan alleen in Frankrijk gebakken worden, wat je vraagt bewijst mijn antwoord...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
paulus811
14 jaar geleden
Nou ik gooi anders regelmatig Franse frites in de pan, zonder eerst 400 km te rijden. Ben je ook zo slim als je een Spaanse peper nodig hebt?
Omdat dit in de lage landen met andere bloem gemaakt wordt. In Frankrijk is de baguette en/of de ficelle hun basisbrood dat onmiddellijk vers gegeten wordt. Ons brood noemen zij dan weer :"pain de mie"
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Waarschijnlijk omdat er onvoldoende vraag naar is, anders had het aanbod er wel geweest.

Zoniet, dan heb je een gat in de markt gevonden!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
paulus811
14 jaar geleden
jij doet je naam wel eer aan he?
Behalve het meel zijn ook de ovens anders. Een Franse bakker die zich in New York vestigde kon daar geen geschikte oven vinden en liet een Franse oven steen voor steen afbreken en in NY weer opbouwen; toen waren zijn baguettes wel naar zijn zin.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Waarschijnlijk is er te weinig vraag naar. Franse baguettes moeten vers gegeten worden; dus voor het eten nog even naar de bakker. Dat zit er waarschijnlijk niet in voor veel mensen... Als je het stokbrood te lang bewaard kan je em weggooien.
Ook moeten bakkers dan op elk moment van de dag verse baguettes hebben liggen. Daarnaast is de lange productietijd ook niet erg aantrekkelijk voor de Nederlandse bakker.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
paulus811
14 jaar geleden
Alles wat je zegt geldt ook voor gewoon stokbrood. Waarom de lange productietijd (hoezo lang?) niet aantrekkelijk zou zijn voor een Nederlands bakker maar kennelijk wel voor een Franse, lijkt mij uit de lucht gegrepen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nederlands stokbrood blijft langer vers door toevoegingen.
De productietijd van een Frans stokbrood is langer doordat ze het deeg langer laten rijzen. Daardoor is het brood smaakvoller (meer aroma ontwikkeling) dan het Nederlandse stokbrood.