Hoe kan ik zoetigheden ontwennen?

Ik heb een unieke eigenschap: Ik wordt zelden misselijk van snoepen, hooguit vol. Ik kan ongeremd snoepen: ik ben vooral gek op chocola, drop en koekjes, warme appelflappen.... Hartigheden kan ik makkelijk laten staan, dus ik word niet warm of koud van chips of saucijzenbroodjes.
Ik ben niet te dik, nooit geweest, hooguit wat mollig op de benen en billen. Maar... naarmate ik wat ouder word komt er toch ieder jaar iets bij, en dat wil ik niet.
Fruit vind ik ook heerlijk, maar het is lang niet zo bevredigend als de romige chocola dat heerlijk smelt op de tong. Dat zie ik dus niet als vervanger.
Klinkt gek, maar soms wens ik gewoon dat ik geremd kon worden door een misselijk gevoel.
Ik heb eens geprobeerd de "suikertolerantie" te verlagen door een lange periode weg te blijven van zoet, maar toen ik weer dat eerste zoete hapje nam was het nog even heerlijk als daarvoor. Wie heeft hier ervaring mee of tips voor?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het water loopt me nu al uit de mond......
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Jaaaaaaaaa, je beschrijft het wel heel beeldend Horseshoe :-)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Waarom zou je misselijk worden van teveel zoetigheid? Hier heb ik nog nooit van gehoord..
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
WAAAAAHHHH!!!!! Radicaal stoppen? Wat wil je me aan doen? Dat meen je niet?!!!!

Het beste antwoord

Ik denk dat je toch moet doorzetten en alle snoep moet laten staan. Suiker is enorm verslavend. Hoe langer je er vanaf kunt blijven hoe minder trek je krijgt in suikers. Blijkbaar is die verslaving bij jou nogal hardnekkig. Misschien dat een dieetiste je kan helpen met je verslaving te overwinnen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

De enige manier om suiker te ontwennen is radicaal stoppen. Suikerbehoefte is een verslaving van het lichaam.
Precies zoals je zelf als hebt ervaren: als je bent gestopt met het gebruik ervan en je neemt daarna weer, dan is de behoefte meteen weer aanwezig en het smaakt meer dan prima :-)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het is heeeeeeel moeilijk!! Juist omdat het een verslaving is. Voordeel van radicaal stoppen is wel, dat de behoefte minder wordt en uiteindelijk uitdooft.....behalve als je weer gaat gebruiken.....
Mensen met diabetes kennen het probleem maar al te goed :-(
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het antwoord is: Smaak. :-) Plusje, hoor!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Keevi....uh.... het antwoord op welke vraag???? Ik snap het even niet :-(
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Welnee, dat KAN ik je helemaal niet aandoen zelfs!
Als jij van de suikerbehoefte af wilt, dan zal je dat echt helemaal zelf in je eentje of uppie moeten doen!
Net als ik.... :-(
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
@Wendyh: Excuus, ik draafde een beetje door. Ij doelde op het fenomeen orale behoeftenbevrediging versus genieten va je eten qua smaakrijkdom etc.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Aaaaaaah, snappum nu wel :-)
Probleem met suiker is, dat het niet alleen een orale bevrediging is: het is een verslaving: als je ermee stopt
vraagt je lichaam erom, net als met nicotine etc. (zie je eigen antwoord ter herinnering hahahaha).
Gelukkig stopt het ook met zeuren om zoet als het een poosje "droog" staat op suikergebied.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ben ik helemaal met je eens, WendyH. Ik denk dat inzicht in dat verslavingsfenomeen kan bijdragen tot de oplossing.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja, ik hoooooooop het :-(
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik ga proberen te minderen, ik ben al op dag drie. Maar helemaal suikerloos is wel heel ingewikkeld. knap hoor, Wendy! hoe heb je het aangepakt?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Hartstikke goed!! Het begin is er!!!!!!
Het is ingewikkeld, maar niet ondoenlijk, zeker niet als je geen diabetes hebt. Dan kan je altijd producten met zoetstoffen gebruiken, hoewel sommige daarvan hetzelfde effect hebben als suiker!
Hoe heb ik het aangepakt....uh...tsja.... met vallen en opstaan....en weer vallen...en weer...: juist!
Helaas: ik ben niet perfect :-( hahahahahaha.
De Decembermaand was een "val"maand en nu ben ik weer aan het opkrabbelen naar opstaan. Merk dus goed, dan mijn lichaam vraagt, bid en smeekt om suikers....
Om te beginnen heb ik alles wat ik nog in huis had aan suikertroep weggegeven of weggegooid. En ik koop niks meer. Punt!
En dan is het dus doorbijten, sterk zijn, het als een uitdaging zien om mijn lichaam de voor mij gezonde producten aan te bieden.
En dat gaat steeds makkelijker gaandeweg.
Heeeeeeeeeel veel succes: we proberen het niet, we KUNNEN het!!!!
Je kan werkelijk elk product kopen zonder suiker en daarbij hoeven geen zoetstoffen te worden toegevoegd (want dan zou je het nog beter bij suiker kunnen houden) ga eens naar de groenwinkel haal je reep chocolade zonder suiker en zonder zoetstoffen. mooi voorbeeldje in de link
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
vermeid alle suikers die uit suikerbieten komen en probeer alleen maar rietsuiker te gebruiken, deze suikers worden door het lichaam niet direct als vet reservers opgeslagen.

dit betekend dus dat je bijna geen geconserveerde dingen kunt eten want bijna overal wordt wel kristal suiker aan toegevoegd.

houd het natuurlijk en je valt vanzelf af.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Troost je, de meeste mannen houden van ietwat mollig. :-) De beste methode om verslavende stoffen te weerstaan is natuurlijk om ze niet meer in te nemen. Dat geldt voor nicotine, alcohol en drugs net zo goed als voor snelle koolhydraten als suiker.

De hang naar zoet en vet is aangeboren, domweg omdat moedermelk vet en zoet is. Die hang blijft maar de meeste mensen lukt het, godzijdank, om zich te wennen aan voedsel met wat bitterder smaakcomponenten, zoals spruitjes.

Zie het als een stap in je ontwikkeling naar volwassene om je te wennen aan minder vet en zoet. Geloof me op mijn woord dat je smaakbeleving een stuk rijker is als je daarin slaagt. Dan geniet je meer van je eten dan dat je jezelf bevredigt. Subtiel verschil misschien, maar toch…
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Alles hierboven, en blijf om te beginnen van melkchocola af. Kies de pure variant.