Is margarine op één molecuul na gelijk aan plastic?

Zo af en toe komen verontrustende verhalen binnen in mijn mailbox, althans al het om gezondheid gaat. Onlangs kreeg ik een verhaal toegestuurd dat margarine op één molecule na gelijk is aan plastic. Ik had er al eerder iets over gelezen maar zou graag nog meer over willen weten.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
2.2K
Cryofiel
13 jaar geleden
Koolstof ("roet") en diamant zijn zelfs EXACT hetzelfde. Alleen de manier waarop de atomen aan elkaar vastplakken, is net een tikje anders. Dus inderdaad, zulke mailbox-verhalen kunnen alleen blijven bestaan doordat te veel mensen een te groot gebrek aan kennis hebben.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Pure zuurstof is ook niet zo gezond ;p

Het beste antwoord

Margarine en andere kunstmatig geharde kunstmatige vetten bestonden tot voor kort uit gedeeltelijk gehydrogeneerde olie, ook wel transvetten genaamd.

Transvetten hebben de hardheid van een pingpongbal. Gemengd met ongeharde olie kreeg het spul een prettig verwerkbare consistentie voor de voedingsindustrie, die het goedje jarenlang gretig gebruikt heeft.

Plantaardige vetten waarvan margarine wordt gemaakt worden tegenwoordig meestal op een andere manier gehard maar in frituurvet en in fabrieksproducten worden vaak nog gehydrogeneerde vetten gebruikt.

De stelling vind ik wat ongenuanceerd maar helemaal een broodje aap is het niet. Het is nu wel duidelijk dat die transvetten erg slecht voor je gezondheid zijn.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nou... Het verhaal dat het ene maar één molecuul verschilt met het andere en je dááruit de conclusie moet trekken dat het slecht is, is natuurlijk wél een broodje aap. En zoals je zelf al zegt, zitten die slechte transvetten niet eens meer in margarine!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
@SuzyQ: Het lijkt een beetje op een klok en klepelverhaal. Het klopt inderdaad wel dat de molecuulstructuur van gehydrogeneerde vetzuren nauwelijks verschilt van de olie voor het kunstmatig harden. Ook dat ze bijzonder ongezond zijn en de hardheid van plastic hebben. Overigens kun je je afvragen of andere manieren van kunstmatig harden van plantaardige olie (interesterificatie) wel zo gezond zijn.

Andere antwoorden (3)

Zelfs al zou dat zo zijn dan zegt dat nog helemaal niets; zelfs het verschil van een atoom is een hemelsbreed verschil. O2 = zuurstof en CO2 = koolstofdioxide;
het een is onmisbaar bij je ademhaling en verbranding en het andere is de afvalstof.
Laat je niets wijsmaken en haal je informatie uit deugdelijke bronnen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat dit een onzin verhaal is is hierboven voldoende duidelijk gemaakt denk ik. Maar waar zou het vandaan komen?Hier een mogelijke verklaring: Margarine, of boter is op een LETTERGREEP na gelijk aan plastic.

Boter bestaat voornamelijk uit esters. Natuurlijke vetten, het hoofdbestanddeel van boter en margarine zijn namelijk esters. (een klasse organische verbindingen) Bepaalde typen plastic bestaan ook uit esters maar dan in ketens geschakeld. Deze heten POLYesters en dat zijn overigens een heel andere soorten esters.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Margarine is een samenstelling van hoofdzakelijk vetten, en een aantal andere stoffen.

Als we kijken naar de vetten zien we op moleculair niveau dat die bestaan uit voornamelijk koolstofatomen, en waterstofatomen.

Als we kijken naar plastics zien we op moleculair niveau dat die bestaan uit voornamelijk koolstof, en waterstof.

Dus ja, als je het zo ziet, zijn plastic en margarine te vergelijken. Gelukkig maar, want zonder koolstof en waterstof zouden wij niet bestaan. Je lichaam is er voor een groot gedeelte uit opgebouwd.

Of die stoffen slecht voor je zijn om binnen te krijgen wordt alleen niet bepaald door de atomen zelf, maar de verhouding en de manier waarop ze aan elkaar zijn verbonden.