Kan je een dioxine vergiftiging herkennen?

Het gebeurt nog wel eens dat er iets verontreinigt is met dioxine of dioxines. Dit keer zit het o.a. in kippeneieren en nou vroeg ik mij af of je een dergelijke verontreiniging kunt herkennen aan bijvoorbeeld de geur of smaak. Verkleurt een eitje tijdens het bakken op een bepaalde manier? Ik noem maar wat..
Of zijn de concentraties zo laag dat je er eigenlijk niks van merkt?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
3K

Het beste antwoord

Dioxines zijn al schadelijk bij picogrammen per kilo, je kunt dat absoluut niet herkennen zonder zeer geavanceerde technische middelen.
De schade vindt plaats op lange termijn, 10-15 jaar.
Je kunt wel iemand herkennen die ze hebben geprobeerd te vergiftigen met dioxines, dat ziet er zo uit:
(Viktor Yushchenko)
Plaatje bij antwoord
escape
13 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

er is geen enkele manier waarop je dat zonder gespecialiseerd apparatuur / analyse kan detecteren.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Van blootstelling aan dioxine en verwante stoffen kan een sterk op acne gelijkend beeld ontstaan, chlooracne genoemd. Een voorbeeld hiervan is het gelittekende gezicht van de Oekraïense president Joesjtsjenko, die een dioxine vergiftiging opliep.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het gevaar van dioxines is dat ze worden opgeslagen in je lichaam en zich dus bij elke 'vergiftiging' ophopen. Nu schijnt je pas aan de toegestane grenswaarden te komen als je 4-5 eieren per dag eet (voor volwassenen, kinderen kunnen deze waardes al bij 1-2 eieren per dag bereiken), dus valt het relatief nog wel mee, maar het is natuurlijk van de zotte dat industrieoliën überhaupt als diervoeding gebruikt kan worden.

Alleen extreme vergiftigingen zijn direct herkenbaar, de rest kan eventueel op termijn kanker veroorzaken.