waarom worden oliebollen met krenten en rozijnen eerder droog/oud dan "kale" oliebollen?

Ik vind het zelf onlogisch, maar dit jaar is het net als vorig jaar iets wat me opvalt. Of is het gewoon toeval en heeft de bakker eerst de bollen met en later pas de bollen zonder krenten gebakken?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
1.4K

Antwoorden (2)

ik werk zelf in een restaurant en daar hebben we koekjes voor bij de koffie,

de koekjes met een suiker laagje worden snel "oud"
en die zonder blijven veel langer goed.

Wat ik me kan herinneren was het iets met suiker dat water opneemt waardoor het koekje snel ouder smaakt

(ik denk dat dit met de krenten in oliebollen het zelfde is)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik bak mijn oliebollen zelf en merk juist het tegenovergestelde. Mijn krentenbollen blijven langer goed dan de oliebollen.
Dit komt m.i. omdat de krentebollen door de krenten beter het vocht vasthouden.