Wat voor aroma wordt toegevoegd aan frituurolie om een lekkere geur en smaak aan friet te geven?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
1.6K

Antwoorden (4)

Bij mijn weten wordt er geen aroma toegevoegd aan frituurolie. De lekkerste friet maak ik overigens met rundvet (Ossewit). Dat komt door de combinatie van dit specifieke vet en de aroma's die ontstaan door het bakken.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik gebruik wel frituurolie maar merk ook geen apart aroma. Mijn frietjes maak ik ook zelf, laat ze een half uur in zout water staan, spoel ze daarna af en droog ze, en dan 10 minuten voorbakken op 125 graden en 2 minuten afbakken op 180. Ruikt heerlijk :-)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Helemaal zelf maken is veel lekkerder! +
Ook nog nooit van gehoord.
Frituurvet lijkt mij neutraal te (moeten) zijn om zo geen vreemde smaakjes aan andere producten te geven.

Bakken in rundervet?
Dat proberen ze er hier bij de cafetaria's juist af te krijgen om de hoeveelheid dotterbehandeling terug te dringen..
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Overdrijf je niet een beetje? Als je af en toe een patatje eet dat in Ossewit is gebakken, hoef je echt niet meteen gedotterd te worden. Ossewit is het lekkerst om patat in te bakken.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Die dotterbehandelingen worden niet door dierlijk vet maar juist door (kunstmatig gehard) plantaardig vet veroorzaakt. De margarine-industrie laat ons, begrijpelijk, liever iets anders geloven.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
@jetteme, iets gechargeerd is het natuurlijk wel, ik had ook een open-hart operatie kunnen voorstellen, matter of speach. Maar het is wel een feit dat gecontroleerd wordt of cafetaria's wel met olie bakken en niet meer zoals vroeger met vet. En kees, ik snap dat de industrie liegt dat het barst ten behoeve van eigenbelang.
Maar gevoelsmatig denk ik dat bakken met olie itt dierlijk vet of gehard plantaardige olie 'gezonder' is.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het gaat mij eigenlijk vooral om de (door de industrie in stand gehouden) verwarring tussen verzadigd en kunstmatig gehard plantaardig vet. Als dat onderscheid eindelijk eens gemaakt zou worden hebben we de discussie over de gezondheidsaspecten van vetzuren eindelijk op een aanvaardbaar niveau getild.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Reden te meer dus om hierin zelf onderzoek te doen en een voor jezelf aanvaardbare keuze te maken.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Reactie naar mijn hart, Leftoverture! :-)
Elk vetsoort heeft zijn eigen "smaakeffect" op frietjes of andere etenswaren die je kan frituren. En dan is het ook weer afhankelijk van het soort friet.

Toegevoegd na 22 seconden:
Er wordt geen aroma aan frituurvet toegevoegd nee.