hoe kan ik roetvorming voorkomen op pannen en potten na het koken?

Weet jij het antwoord?

/2500

Het beste antwoord

Bij roetaanslag is er waarschijnlijk sprake van onvolledige verbranding van het aardgas. Het probleem moet dus zitten in de aanvoer van zuurstof... als je fornuis dat doet, zou dat kunnen komen doordat branders niet schoon zijn... waarschijnlijk zijn de vlammetjes meer geel dan blauw... ik zou dan alle losse stukken eens uit elkaar halen, schoonmaken en goed drogen... eventueel de aanvoerbuisjes van het gas door (laten) blazen... ook moet je zorgen dat er genoeg lucht aangezogen kan worden, want dat heeft het gas nodig om goed te kunnen verbranden...

159° Celcius is het roetomslagpunt... Zet de pan op het vuur en stook tot boven die temperatuur, dan brand je hem schoon, zo ook bij schoorstenen, maar dan heb je het gevaar van schoorsteenbrand... Dat heb je bij pannen niet, dus kan veilig... Even op groot vuur en laat branden, het wordt letterlijk brandschoon...

je moet er voor zorgen dat de vlammen niet om de pan heen gaan, de pan moet dus groter zijn dan het vuur wat eronder zit

Bij roetvorming denk ik vooral aan koken op hout of steenkool. Deze aanslag is redelijk gemakkelijk te verwijderen door voor het gebruik de pan aan de buitenzijde in te smeren met groene vloeibare zeep.

Merkwaardig… Net alsof je pan in de fik staat. Misschien wordt ‘t tijd voor een nieuwe pan.

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord op die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100