Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Hoe lang kan je vers bereid eten waarin champignons zijn verwerkt, bewaren?

Volgens mijn moeder kan je (resten) eten waarin champignons zijn verwerkt (bijv macaroni of boeuf bourguignon), zeer kort bewaren. Dit zou komen omdat een champignon een schimmel is.

Wie heeft er meer info en weet hoe lang/kort deze producten na bereiding nog houdbaar zijn? Geldt dit dan ook voor alle andere paddestoelsoorten?
Of is het hele verhaal stiekem toch een bakerpraatje?

Ik ben zeer benieuwd naar de reacties!
Alvast bedankt.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
11.6K

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Het beste antwoord

Je moeder heeft maar deels gelijk: een champignon is het vruchtlichaam van een schimmel.
En die kun je best wel even bewaren - net zoals we vlees ook wel een tijdje kunnen bewaren hoewel het vaak al bestorven is.
Uiteraard moet je er zorgvuldig mee omgaan: als je een rest wilt bewaren, snel afkoelen en koel bewaren, en zorgen dat je er hygiënisch mee omgaat tijdens bereiden en bewaren.
Maar dat je champignons (en andere paddenstoelen) niet lang kunt bewaren _omdat_ ze van een schimmel komen, is onzin. Een paar dagen kan best en ingevroren wel wat langer.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Af laten koelen en gelijk in de koelkast, dan kun je het de volgende dag gerust opeten. Langer zou ik niet doen, ook niet met andere ingredienten.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Bakerpraatje. Complete onzin. Elk voedsel dat je wilt bewaren kan makkelijk bederven als je het op de verkeerde manier bewaard. Echter, bij juiste koeling kan je het makkelijk een paar dagen bewaren. Dat het eten schimmels (Paddestoelen) bevat, dat doet daar niets aan af.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding