Schimmelkaas die al meer dan twee weken over datum is?

Ik was van de week bij slager/kaaswinkel en toen wilde ik een stukje blauwader kaas hebben, de man snijd het voor me af en zagen we samen dat de datum die erop stond 23 nov was. Het was nog een onwijs groot stuk en hij gaf mij wat anders maar legde het wel terug in de winkel, ik ga me daar niet mee bemoeien want het zijn zijn spullen maar kan een blauwader kaas van ruim 2 weken over de datum nog goed zijn? Hij gaf als argument dat sommige kazen nog moeten 'rijpen' en dat je niet heel erg naar de datum moet kijken. Die kaas kan er nu makkelijk nog wel een week of 2 liggen, dan is hij ongeveer al een maand over de datum. Klopt dit wat de man zegt? naar mijn weten kun je net zo goed hier ook een voetselvergiftiging van krijgen...

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
17.3K

Antwoorden (2)

Kaas is een manier om melk heel lang houdbaar te maken, en inderdaad komt de houdbaarheidsdatum daarbij niet zo nauw ; kwestie van voornamelijk je ogen, neus en tong gebruiken.

Pas als er op de kaas schimmels zitten die er overduidelijk niet op thuis horen, of andere rare dingen zoals beestjes, verkleuringen of smeltplekken, kun je de kaas beter niet meer eten. Maar een blauwaderkaas die er drie weken na de zogenaamde datum nog uitziet als blauwaderkaas en niets anders, die kun je nog prima eten.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
klopt helemaal +1
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Klopt. Er zijn zelfs kazen die ik erop uitzoek dat ze zo dicht mogelijk tegen de houdbaarheidsdatum zijn en vervolgens nog een tijd laat liggen voor ik ze opeet. Een keurig volgens de regels verse camembert smaakt als een soort milde brie, dat is gewoon zonde. Ik heb zelfs wel eens een handleiding op internet gevonden voor wat de ideale tijd over de datum is voor bepaalde kazen!
Blauwaderkaas die beschimmeld is met ziekmakende schimmels heeft een roze/oranje kleurtje opgelopen. Ook kan het een witte pluizige schimmel betreffen.
Als dit er op zit, dan kan je het niet meer eten.

De kaas die hij al voor je had aangesneden zal best nog wel in orde zijn geweest, maar ik erop staan dat ik een stuk kreeg wat binnen de houdbaarheidsdatum, want dan kan je het ook nog een tijdje goed houden in je eigen koelkast.

Toegevoegd na 1 minuut:
Moet zijn: maar ik ZOU er op staan ....