Op alle levensmiddelen staat een uiterste verkoopdatum.Dat lijkt me vrij duidelijk en ook logisch.

Daaronder staat meestal: "na opening beperkt houdbaar".
Soms staan er dan nog wel wat tips om het product langer goed te houden.

Dat is rekbaar...

Zou niet op AL dat soort producten de vermelding moeten staan hoe lang iets "goed" blijft onder de vermelde bewaarcondities?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
1.8K

Antwoorden (3)

Ben ik wel met je eens.
Maar dan zou er altijd opstaan: nog twee à drie dagen, mits onder de 7 graden.
Op zure en geconfijte produkten na (bijv. augurken en jam). Die kun je in de koelkast nog wel een paar weken goed houden.
Buiten de koelkast heb je een groter probleem.
Een boterham met leverpastei, 's ochtends klaargemaakt en 's middags opgegeten is al ernstig af te raden.
AWM
14 jaar geleden
Nee, het wordt nu alleen vermeld als er geen kleinere verpakkingen zijn en het niet in een keer wordt gebruikt. Er zijn heel veel tabellen met dat soort informatie.

Toegevoegd op 01-06-2009 00:55:05
Bijv. pesto en zo daar staat het op als het mogelijk is om het een paar weken of maanden na opening nog te gebruiken.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
er zijn wettelijke regels die bepalen hoe en wat de fabrikant op levensmiddelen moet vermelden. Producten voor consumtie zijn niet onbeperkt houdbaar, Maar voor sommige producten is dat heel rekbaar. Een flesje bier dat vér over de houdbaarheidsdatum is kan goed drinkbaar zijn, maar de fabrikant wil en kan dat niet garanderen.

Daarom maakt de wetgever onderscheid tussen de houdbaarheidsdatum en de uiterste consumptiedatum. De houdbaarheidsdatum is een garantie van de fabrikant dat het product tot die datum nog voldoet aan de kwaliteit die de fabrikant aan het product stelt. Soms zijn er bewaarcondities aan verbonden. Een houdbaarheidsdatum kan afgekort woorden tot THT (ten minste houdbaar tot).

De uiterste consumptiedatum wordt afgekort met de letters TGT (te gebruiken tot) en geld voor bederfelijke producten. Het is onverstandig deze producten ná de TGT datum te consumeren en de TGT is vaak onderworpen aan bewaarcondities. In het voorbeeld van paté buiten de koelkast bewaren geld de TGT niet meer.

In jouw vraag kan het alleen om en THT datum gaan. Een fabrikant zal niet precies kunnen of willen vermelden hoe ver de rek is omdat hij met de THT datum ook garanties geeft die geclaimed kunnen en mogen worden. het geven van tips en aanvullende informatie is daarom heel goed van een fabrikant. Verplicht zijn ze dat niet.

e.e.a. is precies na te lezen bij de voedsel en waren autoriteit die de regels controleert en opstelt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
AWM
14 jaar geleden
Je gaat in het geheel voorbij aan de vraag. -1
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Hoi Antwoordman, dat ben ik niet met je eens. Samengevat is mijn antwoord dat het hier om de THT gaat en de fabrikant niet kan worden verplicht aan te geven wat de tijd is die door de vragensteller als "rekbaar" is gedefinieerd. De vermeldingen zijn de wettelijke bepalingen en heb ik daarom aangehaald.