Kan je extra vitamines verwerken in gerechten?

Ik heb heel veel moeite met het slikken van pillen en bruistabletten vind ik vies! Kan ik gestampte vitamine pillen door gerechten doen die ik verwarm? Bijv. brood bakken? Of gaat de "kracht" dan weg?

De reden waarom ik extra vitamines nodig heb is dat ik een chronisch maagprobleem heb waardoor ik vaak mijn eten teruggeef.
Ik gebruik daarom ook nutridrink, wat ook al zo vies is, en op advies van mijn dieetiste dus vitaminepillen.
Tot nu toe veelal bruistabletten gebruikt omdat pillen mijn maagprobleem triggeren. En zoals ik al zei, die dingen vind ik vies. Het idee van fijnmalen of een kindervitamine in siroop vorm ga ik zeker proberen!

Iedereen heel hartelijk dank voor de antwoorden. Vanavond zal ik deze vraag sluiten.

Weet jij het antwoord?

/2500

Het beste antwoord

Nee dat zal je niet lukken... Vitamines zijn gevoelig voor hitte... Ja zeg maar dat de kracht dan weggaat... Er zijn genoeg vitaminenpreparaten die niet vies zijn hoor of drankjes... Vaak zijn kindervitaminedrankjes goed van smaak... Dus kijk eens of er andere soorten zijn, die niet vies smaken...

Er zijn meerder recepten voor smoothies met echt fruit. In echt fruit zitten vitamines en dat is beter dan pillen. Pillen slikken doe ik zo: Verpulver het op een eetlepel met een ander lepel. Neem het in en spoel het weg met een glas water. Nee, ik denk niet dat het verstandig is om pillen in gerechten te verwerken. (Vitaminepillencake?)

ik zou uitkijken met koken en bakken, je kan de structuur en de werking dan veranderen. Maar verwerken in koude gerechten kan prima; ijs, toetjes, shakes, salades, drankjes.

Ik zie dat je voldoende groente en fruit eet; waarom zou je dan pillen willen slikken? Maar toch een tip: Vroeger had ik ook moeite met slikken van pillen. Ik heb daar het volgende op gevonden: Neem een slokje water in je mond, houd je hoofd achterover en laat de pil in je mond in het water vallen en slik op dat moment. Het lijkt je misschien eng maar het werkt echt (ook bij andere mensen). Probeer evt. met een heel klein pilletje zoals een zoetje. Ga in ieder geval niet allerlei overbodige vitamines en mineralen slikken; het middel kan erger zijn dan de kwaal.

De "kracht weggaat" ? Dat is wel erg vaag. Een vitamine is een chemische verbinding en die kan worden afgebroken bij verhitting. Maar als je zegt dat alle vitaminen verloren gaan, dan kan je vlees en groente beter niet koken/ braden, maar rauw op eten. Kortom, dat valt wel mee hoor. En je kunt de vitamines ook later toevoegen als je het gekookt hebt, bijvoorbeeld door ze te verpulveren met een vijzel. Bij de apotheek kan je hiervoor een speciale vijzel kopen. Zo'n ding gebruikten wij vroeger om medicijnen voor mijn dochter te vermalen en door de melk te doen (geen vitamines natuurlijk ;o). Een vitaminedrankje of kinderdrankje / pillen zou kunnen helpen voor wat betreft de smaak en vorm. Deze bevatten ook vaak niet zo heel veel extra vitamines wat verstandig kan zijn als je ze bovenop je normale voeding eet. Ik vraag me namelijk af waarom je extra vitamines zou moeten verwerken. Als je gewoon vlees, groente en fruit eet krijg je alle benodigde stoffen gewoon binnen. Een teveel aan vitamines wordt doorgaans niet opgeslagen voor "mindere tijden". En met meer vitamine C wordt je niet sneller beter of minder snel ziek. Vaak wordt oorzaak en gevolg hier t.b.v. de commercie door elkaar gehaald. Bij een vitaminetekort kan je lichamelijke problemen krijgen. Bij gebrek aan vitamine C kán je vatbaarder zijn voor ziektes. Je weerstand gaat achteruit. Met teveel aan vitamine C ben je niet extra beschermd. Bij te weinig vitamine A, kán er mogelijk minder rhodopsine aan worden gemaakt. Dat is het lichtgevoelig pigment in de ogen. Daardoor kan je problemen krijgen met het zichtsvermogen (vandaar dat wordt gezegd dat vit. A goed is voor de ogen). Maar een teveel aan vitamine A is zeker niet gezond. Extra vitamines zijn meestal overbodig. In smoothies die je zelf maakt van vers fruit zitten ook veel vitamines en vezels. In smoothies die je in de winkel koopt vaak heel wat minder. Belangrijk is ook om te weten welke vitamines je (denkt) te missen. Als je weinig vers fruit en groente heet, dan kan het geen kwaad om vitamine C in te nemen. Vitamine C kan ook niet heel veel kwaad als je een beetje meer neemt dan de dagelijks benodigde dosis, al heeft dat verder geen zin. Je nieren moeten het teveel dan uitscheiden. Van sommige vitamines moet je zelfs oppassen niet teveel binnen te krijgen. Deze kunnen wel degelijk schadelijk zijn in hoge dosis.

Bronnen:
http://vitamine.startpagina.nl/
http://www.vitamine-info.nl/overzicht

En wat is er mis met gewoon dagelijk je vitamines met eten binnen krijgen. Want dat mis ik in je verhaal... En zoals de rest ook al gezegd heeft. Nee dit kan niet...

Gestampte vitaminepillen kun je best door je gerechten heendoen, maar daarna kun je ze niet meer verwarmen. Vitamines zijn namelijk heel gewoon chemische verbindingen (ja, ook de puur natuur vitamines uit vruchten), en veel daarvan vallen uit elkaar bij hogere temperaturen. Wat wel kan is een vitaminepil verkruimelen en die dan bijvoorbeeld over je boterham strooien, of door je yoghurt doen, of over je vruchtentaart strooien. Ook de elders al genoemde kindervitaminepil is een goede optie. Daarnaast kun je bij de apotheek vitamine in vloeibare vorm krijgen. Vitamine C in ieder geval, waarschijnlijk ook de andere vitamines. Maar er is iets veel belangrijkers. WAAROM wil je vitamines slikken? Heb je een lichamelijke afwijking? Een operatie gehad? Ben je vergiftigd (chemotherapie gehad bijvoorbeeld)? Een erfelijke afwijking? Zo nee: slik dan alsjeblieft GEEN vitamines. Op zijn best is het nergens goed voor. Op zijn slechts breng je je gezondheid schade toe. Vitamine C kun je in grote hoeveelheden slikken - voor zover bekend is dat niet schadelijk. Maar het teveel, dat wat het lichaam niet nodig heeft, verdwijnt via je urine in het riool. Andere vitamines zijn wel schadelijk. Vitamine A kan leiden tot ernstige leverschade. Er zijn producten die verboden zijn voor zwangere vrouwen, omdat de ongeboren baby er schade van kan leiden. Dit geldt ook voor natuurproducten! Het gaat er alleen maar om hoeveel vitamines er inzitten. Als je Duits goed genoeg is, lees dan het artikel van de Bron hieronder eens. Daar staat dat vitaminepillen de positieve werking van sport teniet doen, zelfs kunnen omkeren. Het komt erop neer dat bij sporten oxidanten ontstaan, waartegen het lichaam zich moet beschermen. Neem je vitaminepillen, dan wordt het lichaam "lui" - waarom zou het zichzelf beschermen als die vitamines het al doen? De natuurlijke beschermingscapaciteiten van het lichaam gaan zo verloren.

Bronnen:
http://www.dnews.de/wissenschaft/37325/vit...

Zoals ook hiervoor de waarschuwing: slik niet als het niet nodig is! Rotaluclac heeft dat al uitgebreid uitgelegd. Dan toch een tip: Davitamon heeft 'kauwvitamines', die je dus niet als een pil moet slikken maar gewoon zonder water stuk kan kauwen. Misschien vind je die wel lekker volgens mij zijn ze in de smaken sinaasappel en bosvruchten. Zelf heb ik daarvan de 'extra energie' variant in huis, met B-vitamines, magnesium, ijzer, zinc, selenium en jodium. Een hoop van de dingen waarvan je als vegetariër op moet letten dat je genoeg binnenkrijgt, ik kauw ze dan ook alleen als ik een periode niet aan goed eten met voldoende eieren en melkproducten toekom, en dan nog neem ik de helft van de aanbevolen dagdosis.

Sorry voor het rare idee ,maar zijn er geen zetpillen van? een zelfgemaakte smoothie is wellicht ook en idee, er zitten vruchten en groentes in, en wordt snel opgenomen in je lijf. Ik snap het probleem hoor

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord op die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100