Welk percentage van de nederlandse bevolking eet nog'regelmatig 'uit eigen tuin?

Ik heb zelf een kleine 100m2 moestuin en eet elke week wel een keer uit eigen tuin. Vanavond bv de boerenkool uit de tuin. Helaas geen kruimige aardappels uit de tuin dit jaar maar vastkokers, dus de piepers zijn gekocht, evenals het geslachte varken (Worst & spek). Met een vraag net besefte ik me dat eten uit eigen tuin wellicht niet helemaal normaal is. Vandaar mijn vraag. Is hier iets over bekend, hoeveel mensen nog uit eigen tuin koken?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
2.6K

Antwoorden (3)

bij mij in de buurt heb je verschillende volkstuinverenigingen, het zijn flinke complexen.
ik denk dat zo,n 5 a 10 % uit eigen tuin eet, op het platte land 25 %, maar het blijft gissen natuurlijk.
maar hier is het heel normaal om uit eigen tuin te eten.
je hebt ook consumentenboerderijen die uit eigen tuin groente en aardappelen aan huis verkopen aan mensen die geen tuin hebben en toch onbespoten willen eten.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nederland telt 240.000 volkstuinen en bijna 1000 tuinverenigingen.Ruwweg twee derde daarvan is moestuin, die vooral buiten de Randstad zijn te vinden. Bij grote steden zijn het toch vooral siertuinen.’’

Een volkstuin is een particuliere tuin die niet bij de eigen woning ligt.

Daarnaast zijn er nog vele Nederlanders, die een moestuin bij het huis heeft.

Als we schatten dat er dan ongeveer 25.000 moestuinen in Nederland zijn, waar gemiddeld 4 mensen van eten, zitten we op 1 miljoen mensen, die uit "eigen tuin" eten. Ik kom op 4 mensen per moestuin, omdat moestuin bezitters vaak een overvloed aan groente hebben tijdens het seizoen en daarom vaak ook veel groente weggeven.
AlphaLimaSierra
13 jaar geleden
Bij ons op het platteland heeft toch een behoorlijk aantal mensen een volkstuin,waaruit veel oogst aan groente en fruit komt,familie buren en vrienden eten mee,ikzelf doe samen met een vriendin,er eten veel mensen van mee, en we kweken wat bloemen en vaste planten .Wij doen het biologisch ,daar zijn veel liefhebbers van en wij willen ook niet anders In de steden is dit niet mogelijk maar ik zie buiten de steden en langs het spoor ook grote complexen liggen,de afstanden zijn groter voor de stedelingen om op het complex te komen.je ziet daar meer mooie tuinhuisjes en gazon en bloemen op staan maar ook nog veel groenten,dus hoe groot het percentage is weet ik niet maar wel dat het er velen zijn.