Wat is Lahmacun?

http://www.justeat.nl/restaurants-la-plaza-arnhem/menu#865

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
4.9K
Kimath
13 jaar geleden
bestel maar, is erg lekker!

Het beste antwoord

Een heerlijk turks gerecht - ook goed zelf te bereiden

Wie kent het niet die overheerlijke turkse pizza's of te wel Lahmacun (Turkse pizza)
wil je e nou zelf proberen te maken hier is het recept!!

.Ingrediënten voor het deeg:
500 gram bloem, 1 theelepel gedroogde gist, 4 tot 6 eetlepels melk, 2 eieren, zout, 2 theelepels suiker, 4 eetlepels boter.

Ingrediënten voor de vulling:
2 uien, 1 kleine tomaat, 2 eetlepels fijngehakte peterselie of fijngesneden dille, 2 eetlepels boter, 1 kilogram rundergehakt, versgemalen zwarte peper, zout, milde paprikapoeder.

Bereidingswijze:
Strooi de bloem in een kom en maak in het midden een kuiltje. Doe de gist met de handwarme melk, de eieren, wat zout, de suiker en de gesmolten en afgekoelde boter in het kuiltje en kneed van de ingredinten een samenhangend en soepel deeg. Verdeel het deeg in stukken ter grootte van eieren en laat het onder een vochtige theedoek 10 minuten rijzen. Pel voor de vulling de uien en snipper ze fijn. Dompel de tomaat even in kokend water en trek er het velletje af. Snijd de tomaat klein en schep de tomaat, de peterselie of dille, de boter en het gehakt door elkaar. Breng het mengsel op smaak met peper, paprikapoeder en zout. Verwarm de oven voor op 180° C. Rol elke portie deeg uit tot een dikte van ½ cm en verdeel ze over 2 beboterde bakplaten. Strijk het vleesmengsel met een lepel op het deeg en laat het deeg nog 5 tot 10 minuten rijzen. Bak de pizza's midden in de warme oven in 20-25 minuten gaar.

Variaties:
Gebruik olijfolie in plaats van boter. Maak een vulling van 1 flinke fijngehakte ui, 450 gr lamsgehakt, 2 ontvelde tomaten, 1 eetlepel gemalen komijnzaad (djinten), een snuf suiker, versgemalen piment (allspice of jamaicapepper), versgemalen peper, zout, 3 eetlepels peterselie of koriander, 1 eetlepel tomatenpuree, het sap van ½ citroen en 25 gr pijnboompitten. Bak de ui en meng hem zonder het vet door het gehakt. Meng de kruiden erdoor en voeg er de met het citroensap vermengde tomatenpuree bij. probeer het mengsel wel zo droog mogelijk te houden, anders worden de pizza's slap. Spreid het mengsel tot de randen van het deeg uit, de pizza droogt dan minder snel uit.

INPLAATS VAN LAMS GEHAKT KAN JE OOK RUNDER Of HALF OM HALF GEHAKT DOEN IS WAT JE ZELF LEKKER DER VINDT
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Lahmacun wordt ook wel de Turkse pizza genoemd. Het heeft een typisch pikante smaak waar het zijn naam aan dankt. Het is gemaakt van deeg dat belegd is met een mengsel van pikant gekruid gehakt, ui, verse tomaten, pikante pepers, en peterselie. Dit wordt vaak bereid in een oven. Het kan als wrap opgerold gegeten worden maar vaak wordt het in kleinere stukken gesneden en als schotel geserveerd. Alvorens het te nuttigen wordt het meestal besprenkeld met citroen. Het wordt naast restaurants ook verkocht in de supermarkt als ingevroren maaltijd.