Wat zijn. c.q. wat doen emulgatoren?

In de ingredientenlijst van mijn Dr. Oetker pizza (Steenoven Tradizionale) worden naast een hele waslijst andere ingredienten, emulgatoren genoemd,als volgt: "emulgatoren: mono- en diacetyl wijnsteenzuuresters van mono -en diglycerides van vetzuren, mono- en diglycerides van vetzuren. Het klinkt allemaal nogal "DSM" en niet erg "Tradizionale". Ga ik binnenkort licht geven?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
1.8K

Het beste antwoord

Emulgatoren heb je nodig als je stoffen wilt mengen die normaal gesproken niet (goed) mengbaar zijn.
Zie voort een uitgebreidere uitleg: http://nl.wikipedia.org/wiki/Emulgator

"Emulgatoren worden in de levensmiddelentechnologie veel toegepast, bijvoorbeeld om producten vochtig of vettig te houden (zoals bij gebak en brood) of om vetoplosbare stoffen met water te kunnen vermengen zoals bij bijvoorbeeld margarine.

Een voorbeeld van een emulgator in voeding is lecithine. Lecithine zit in eigeel en wordt bijvoorbeeld gebruikt bij het maken van mayonaise. Het zorgt voor een goede verbinding tussen vetten en azijn. In voeding worden diverse E-nummers in de serie van E400 t/m E499 gebruikt."

Hier kun je stoffen apart opzoeken en bekijken waar ze vandaan komen en dergelijke:
http://www.food-info.net/nl/e/e400-500.htm

En of je licht gaat geven, ik vermoed van niet ;-)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Een emulgator is een stof die helpt bij het mengen van twee stoffen die normaal gesproken niet of moeilijk mengbaar zijn. Op die manier wordt een emulsie gevormd.... Eet smakelijk!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
aan de twee overigens uitstekende antwoorden kan ik nog toevoegen dat je al heel wat emulgatoren naar binnen krijgt als je: margarine of boter gebruikt, of vla, yoghurt of sauzen enz.
amigo