..Moet kunnen lijkt me. Er zit immers ook prei in de zakjes soepgroenten in het vriesvak van je supermarkt. Als het overigens op je balkon weer gaat dooien, moet je de prei denk ik wel gaan gebruiken.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Vandaag en morgen wel.
Daarna weet ik niet of invriezen op het balkon lukt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik vries het altijd ongekookt in, gewoon in ringen snijden, even wassen in een vergiet en in een grote zak doen. Als ik het nodig heb steek ik zoveel los als ik nodig heb (met een vleesvork) en gooi het dan bevroren in de pan. Als je het eerst laat ontdooien wordt het papperig.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als ik (teveel) prei uit mijn moestuin heb, dan was ik het goed, ik snijd het fijn en vries het dan rauw in om als soepgroente te gebruiken. Als je grote(re) stukken prei wilt invriezen is het beter om die na het wassen te blancheren (dat is in ruim kokend water kort koken, plm. 3 minuten) en dan met koud water te spoelen. Hierna afgekoeld invriezen. Ingevroren prei verliest wel z'n stevigheid, dus voor roerbakken is het dan niet meer zo geschikt.
Gekoeld (op het balkon) is prei redelijk lang houdbaar.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Voor korte tijd kan je prei wel ongekookt invriezen. Als je wilt dat deze ook na een paar weken/maanden nog lekker is, kan je groente beter blancheren voor het invriezen. Blancheren is even in kokend water houden (om de enzymen te inactiveren).
Utrecht