Is er ergens een overzicht van welke merken chocola fairtrade of slaafvrij zijn en welke niet?

Toegevoegd na 9 minuten:
En hoeveel % van de in Nederland verkochte chocola is fairtrade of slaafvrij?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
4.5K

Het beste antwoord

In ieder geval Verkade en Tony Chocolonely en alle chocolade met een fairtrade/maxhavelaar keurmerk.

Zie deze website voor een compleet overzicht:
http://www.maxhavelaar.nl/producten/zoeken/0/5/0/0/0

Toegevoegd na 9 minuten:
Om even de puntjes op de i te zetten: als je 100% slaafvrije chocolade wilt is Tony Chocolonely nu de enige optie. Deze gaat nl. verder dan Fair Trade. Maar alle beetjes helpen. Dus Fair Trade is al een stap in de goede richting.

Toegevoegd na 12 minuten:
Van de chocoladeletters is nu 95% wat in de winkels ligt Fair Trade. Van de "gewone" chocolade weet ik het niet.

Toegevoegd na 19 minuten:
In 2010 liggen er twee keer zoveel duurzame chocoladerepen en -tabletten in de schappen dan in 2009. Het aandeel, afgezet tegen het totale aanbod, is toegenomen van 10 tot 20 procent. Verkade ziet de afzet van Fair Trade Repen in 2010 groeien met ruim 10 procent. Bij Albert Heijn, die als eerste supermarkt in Nederland al haar huismerkrepen heeft verduurzaamd, is een kwart van de repen en tabletten nu duurzaam. Positief is ook dat Kraft in 2010 enkele duurzame chocoladetabletten van het merk Côte d’Or met het keurmerk Rainforest Alliance op de Nederlandse markt heeft gebracht. Dergelijke stappen van internationale fabrikanten als Kraft, Nestlé en Ferrero zijn nodig om de doelstelling van 50 procent duurzame cacaoconsumptie in Nederland in 2015 te kunnen halen.

Kijk voor meer informatie hier: http://www.oxfamnovib.nl/Redactie/Downloads/Rapporten/101102_NOVIB_PureChocolade_web_def.pdf
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

fairtarde of slaafvrij het gaat hier meer om de eerlijke prijs. Slavernij komt hier niet echt aan te pas

Toegevoegd na 2 minuten:
Sorry er komt inderdaad ook kinderslavernij aan te pas
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Hoe het op dit moment zit, weet ik niet. Maar een jaar of 6 geleden was er wel degelijk sprake van slavernij in de cacao-industrie.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Niet een eerlijke prijs krijgen voor al het zware werk vind ik eigenlijk ook slavernij....