Zijn etenswaren van huismerken ongezonder?

Je betaald natuurlijk voor een merk en dat is ook een van de redenen dat een huismerk goedkoper is, maar is het product in de verpakking van dat huismerk ook ongezonder?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
2.2K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
geen ronde of vierkante vraag Jef666???
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nee ik wil niet dat mijn account weer wordt geblokkeerd :P
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
maak rondjes van t lachen ...dat meen je niet????
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ja echt. Ze wijzen steeds op de richtlijnen, terwijl ik toch echt niets zie over ronde en vierkante vragen in de richtlijnen :P
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
je hebt gelijk.hoelang was je geblokt?? ik heb je wel even gemist ja..
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ik weet niet precies, maar minstens een week.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nou... Ik werd ook wel een beetje gek van die vragen ;p

Antwoorden (13)

nee het is niet ongezonder..het huismerk word goedkoper aangeboden, vanwege zijn simpele verpakkingen..
er zit natuurlijk wel kwaliteit verschil in..maar ongezonder is het niet
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nee, niet perse. Goed, het kan van een eventueel mindere kwaliteit zijn. Minder mooi, smakelijk afgewerkt. Maar meestal komen de 'huismerken' en 'A-merken' uit exact dezelfde fabriek!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Een merkenfabrikant kan een huismerk goedkoper leveren omdat hij er geen reclame voor hoeft te maken, met de samenstelling en kwaliteit kan afwijken van zijn eigenmerkproduct, en, bovendien, verzekerd is van een bepaalde minimum afname door het betreffende filiaalbedrijf. Kortom minder kosten en minder risico.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De marketingafdeling van een A-kerk roept vast volmondig "ja", maar also je kritisch lijkt, gaat dat erg meevallen. Of tegenvallen, want gezond is een imago geworden. "light" gevulde koeken en chips met zonnebloemolie blijven extra onzincalorien. Dieet-margarine met meer verzadigd vet dan standaard halvarine... Marketing of oplichting? Niemand die in de winkel zo etiketten vergelijkt. Koop wat je lekker vind, maar laat je door niemand gek maken...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Voedingsfabrikanten maken hun producten liever gezond door reclame dan door een andere productie.
En misschien word ja A-merk wel in een B-merk fabriek geproduceerd ;)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dit is afhankelijk van het recept.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik heb met verschillende artikelen de ervaring dat de kwaliteit iets minder is. Maar dat is een kwestie van smaak.

Probeer gewoon een keer zo'n huismerk en je hebt je eigen antwoord.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Niet speciaal. Denk bijvoorbeeld aan pindakaas: in een huismerkpot kan misschien een andere ratio pasta-stukjes zitten, maar dat heeft geen enkel effect op de gezondheid.

Huismerken hebben niet speciaal meer suiker, zout, vet (of 'slechtere' vetten) etc., en niet speciaal minder vitaminen, mineralen etc.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Yuk, pasta in je pindakaas? Welk huismerk is dat???
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Pindakaas ís een pasta. Dat kan een compleet gladde pasta zijn of een pasta met stukjes pinda. Een pasta met stukjes pinda heeft een bepaalde ratio pasta-stukjes die kan variëren.
Ik zou zeggen: lees de etiketten! Een "merk" zegt op zich niets. Als je echt wilt weten of een product gezond of niet zo gezond is moet je op het etiket lezen hoeveel (trans)vet, suiker, zout en kunstmatige stoffen erin zitten.

De marketingafdelingen van fabrikanten zijn zo slim dat ze ongezonde producten aan je kunnen verkopen als "gezond". Zie bijv. de ontbijtkoek: "met 0% vet!", jaja, maar wel bomvol suiker....

Zelf nadenken en niet alles geloven. Welk merk het ook is.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Zo is 't maar net! Volvette + :)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Inderdaad. Er is maar een label dat telt op producten... die met de ingredienten en calorische waarde.
flyingcrow
13 jaar geleden
goed antwoord friezin!+
Het kan, maar hoeft niet. Een goed voorbeeld is margarine en pindakaas. In veel B-merken zitten geharde of trans vetten en die veroorzaken kanker (zijn in de US ook verboden), maar in A-merken soms ook. Dus A of B merk is geen criterium, je moet gewoon opletten, dat je niet alles zo maar in je mond stopt.
Natuurlijk proberen alle merken de waarheid te verdoezelen. Transvetten worden dar gehydrateerde plantaardige oliën genoemd enz.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Weet je waarom die in de US verboden zijn? Dat had een economische reden, geen gezondheidstechnische reden ;) Wij in Europa zijn veel palmolie gaan gebruiken in de seventies, iets waar we nu enigszins spijt van hebben. Amerikanen deden dat niet, die gebruikten juist veel geharde vetten. Maar vergeet ook niet dat alles wat 20 jaar geleden over voedsel werd beweerd, nu vaak totaal achterhaald is. De vraag is wat over 20 jaar van de huidige kennis wordt gedacht.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
In principe heb je gelijk m.b.t de 20 jaar
Het is net als met merkkleding, je betaald voor een merk. Zo ook met etenswaren, de kwaliteit zal misschien beter zijn, maar niet ongezonder.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
nee hoor,net zo goed.maar misschien willen mensen graag een merknaam op tafel zetten.misschien ook leuk om te weten is dat er potten en blikken zonder etiketten naar wikkelbedrijven gaan.voor een wikkel naar keuze.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
nee zeker niet,het is gewoon kijken op het etiket wat waar inzit,en qua smaak is het zelfs zo dat sommige huismerken zelfs beter zijn dan de a merken.