Hoe lang blijft een open pot pindakaas goed (buiten de koelkast)?

Bij ons is het wat hollen of stilstaan met het pindakaas gebruik en NEE ik wil hem niet in de koelkast zetten.

Volgens mij blijft het spul behoorlijk lang goed, heb nog nooit schimmel of zo gezien of rare smaak geproefd.

Iemand andere ervaringen?

amigo
13 jaar geleden
24.7K

Het beste antwoord

Na openen van de pot is Calvé in principe houdbaar tot aan de op de pot vermelde houdbaarheidsdatum
bamibal
13 jaar geleden

Andere antwoorden (6)

Wij zetten de pindakaas nooit in de koelkast. Het verbruik is middelmatig tot laag en hij blijft smeuig en lekker tot op de bodem, ook met een grote pot.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
je kan pindakaas heel goed buiten de koelkast bewaren hoor. ik heb het nog nooit in de koelkast gehad. het blijft echt heel lang goed. bij sommige pindakaas gaat de olie wel boven drijven. roer dan even goed door voor gebruik anders wordt de pindakaas hard.er staat een datum op de deksel van de pot die kun je goed aan houden.ook na opening.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Pindakaas bestaat vooral uit pinda's met een scheut olie. Er valt niet zoveel aan te bederven zolang er goede (niet beschimmelde) pinda's zijn gebruikt. Bij in Nederland geproduceerde pinda's kun je daar veilig van uitgaan, geïmporteerde pinda's worden gecontroleerd.

Net zoals je een zak noten of een fles plantaardige olie niet in de koelkast legt, hoeft dat bij pindakaas ook niet. Het is één van de weinige producten die ook ná opening houdbaar zijn tot de THT-datum.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Wij hebben de pot pindakaas soms echt maanden lang op het blad staan, dus open en niet in de koelkast. Nog nooit problemen mee gehad.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Bij de Marine gebruikten wij pindakaas uit de noodrantsoenen van soms 20 jaar oud.Het enige probleem is dan dat de olie komt opdrijven waardoor de pindakaas bijna niet meer te mengen is.Maar geen smaakafwijkingen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik bewaar het ook altijd buiten de koelkast op een donkere plek. Soms het laagje olie wat erop staat goed doorroeren. Wij hebben ook nooit klachten over de smaak en zijn ook nooit ziek geweest van het eten van pindakaas wat al bijna een jaar geleden was aangebroken. Je kunt altijd voordat je hem eet even ruiken, maar persoonlijk heb ik nog nooit schimmel op pindakaas zien staan. Zolang je niet met een afgelikt mes (speekselenzymen!) in de pot roert blijft alles picobello!