Ervaren mensen smaken anders of interpreteren ze die anders?

Proeven mensen dingen echt anders omdat ze bijv een ander aantal van bepaalde smaakpapillen hebben. Of interpreteren mensen smaken echt anders

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Antwoorden (2)

Jazeker, smaakpapillen en de reukzin kunnen ontwikkeld zijn in een bepaalde richting, waardoor mensen smaken en geuren beter van elkaar kunnen onderscheiden en waarderen. Er wordt niet voor niets gesproken over fijnproevers.

Als mensen ouder worden kunnen de smaakpapillen hun vaardigheden verliezen en kan de reukzin afnemen. Men neemt dan alleen nog zout, zoet, zuur en bitter waar.

In de thuiszorg stond ik soms heerlijk te koken voor mensen, die er vervolgens een hele berg zout op kwakten, of maggi door de heerlijke soep. Maar ja, als dat nog het enige is wat het eten voor die mensen lekker maakt, dan moet ze dat vergeven worden.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
het aantal smaak- en reuksensoren zal van mens tot mens wat verschillen en ook de kwaliteit (vooral bij het ouder worden zoals Ineke al opmerkte).
Heel belangrijk voor proeven en ruiken is echter de prioriteit die het voor ons heeft en de geestelijke gesteldheid.
Mensen die depressief zijn ruiken nog maar heel weinig, ben je daarentegen euforisch dan kan je soms veel beter ruiken.
Oliver Sacks (neuroloog) beschrijft een patiënt die na te veel drugs als een hond voor de deur van de wachtkamer kon ruiken wie er allemaal binnen zaten.

Toegevoegd na 8 minuten:
Meestal zal men smaken en geuren anders interpreteren omdat men een andere ontwikkeling achter de rug heeft.